מדוושים עם המפות של גוגל




בזמן האחרון נראה שיש פחות ופחות דברים טובים לומר על שירות המפות של גוגל. החל מצנזור מפת ישראל בסלולאר, דרך השירותים המתחרים שכבר עולים על גוגל בכמעט כל מובן אפשרי וכלה בהסתבכויות שירות "מראה רחוב" - גוגל ראתה הרבה יותר מדי מורת-רוח מהשירות שלה בשנה האחרונה.

אתמול היא עשתה צעד קטן לשיפור המצב, כאשר הציגה תת-שירות חדש: מעכשיו תוכלו לקבל ב-Google Maps לא רק הוראות נהיגה, הליכה ונסיעה בתחבורה ציבורית, אלא גם הוראות דיווש. בתפריט הוראות ההגעה ממקום למקום יוכלו רוכבי אופניים מושבעים לבחור ב-Bicycling, ולקבל הכוונה עם דגש על דרכים ידידותיות לדיווש, כמו שבילים או רחובות עם נתיבים מיוחדים. זמני הגעה משוערים מחושבים לפי כמות העליות והעייפות לאורך הרכיבה, וניתנת עדיפות לדרכים הנמנעות מעליות מעייפות. כמו כן, עם בקשת האפשרות להכוונת רכיבה משתנה כל המפה כולה וכל רחוב מסומן לפי מידת הידידותיות שלו לאופניים - כך שתוכלו לשנות את המסלול המוצע תוך התחשבות בתוואי הדרך.

כמובן שכמו כל מוצר גוגלי, גם המפות הידידותיות לרוכבים זמינות כרגע רק בארה"ב, וגם שם תמצאו אותן רק בערים גדולות (נכון לרגע זה). בנוסף, לא תומכת שכבת שבילי האופניים בשירות המפות הסלולארי של החברה, כך שתצטרכו לקבוע את המסלול מהמחשב בבית או במשרד ולזכור אותו בעל-פה. אך בהנחה שבעתיד שתי הבעיות הללו ייפתרו, בהחלט מדובר בשירות ששווה לשים אליו לב.

היכון, פלייסטיישן, זוז!





לאחר שאתמול חשפה את תוכניותיה להפוך את הפלייסטיישן לחנות השכרת הוידאו שלנו, הלילה הכריזה סוני בוועידת מפתחי המשחקים בסאן-פרנסיסקו על בקר המשחק החדש מבוסס התנועה לפלייסטיישן 3 - Playstation Move. הבקר, שהוא הניסיון של סוני להתחרות בבקר ה-Wiimote של נינטנדו ופרוייקט NATAL של מייקרוסופט, הוא מעין מיקרופון עם כדור עליון מואר ב-LED. הבקר אינו עושה את העבודה לבד - לפי הפרטים שנמסרו, נראה כי הוא מצויין בחיישן תנועה, אך נעזר במצלמת ה-Eye של הקונסולה כדי לשפר את הדיוק, ולא יעבוד בלעדיה כלל. אך התוצאה, לפי כמה כתבים בשטח, היא דיוק בלתי-רגיל. בכירי סוני אמרו באירוע כי בניגוד לנינטנדו, הם חשבו לא רק על השחקנים ה"קלים", אלא גם על הגיימרים הרציניים, ויצרו בקר תנועה שסוגי המשחקים שניתן ליצור בעזרתו "מגוונים להדהים".






ה-Move קטן וקל, ומכיל לחצן מרכזי בצורת אגודל ו-4 לחצנים נוספים. אליו ניתן יהיה לצרף בקר משני דמוי Wii-Nunchuck, שבניגוד למתחרה גם הוא אלחוטי. גם ה-Move וגם בקר-המשנה שלו נטנעים באמצעות חיבור Mini USB.

הבקר החדש ייתמוך לא רק במשחקים חדשים, אלא גם בכאלה שנוצרו במקור עבור בקרי ה-DualShock הרגילים של הקונסולה. במשחקים מסויימים תהיה אפשרות לשחק עם שני בקרי Move - אחד בכל יד - אך נראה שלשם כך יהיה צורך לקנות קודם בקר נוסף. את ה-Move ניתן יהיה להשיג החל מהסתיו הקרוב בכמה תצורות: מצורף לקונסולה בחבילה, בקר בלבד, "ערכה למתחילים" שתכלול את הבקר והמצלמה, וכנראה גם בתוספת למשחקים שיפותחו במיוחד עבורו. מחיר הערכה למתחילים המכילה את ה-Move והמצלמה אמור לעמוד לדברי החברה על פחות מ-100 דולרים, אך בקר-המשנה ככל הנראה יהיה זמין בנפרד בלבד.



פלייסטיישן הופך לחנות סרטים


להיות תאגיד גדול ששולח יד בכל תחום אפשרי של עולם האלקטרוניקה, הבידור והפנאי זה כדאי. את זה כל מי שלמד באוניברסיטה יודע. אבל אתמול סיפקה סוני הוכחה נוספת לתיאוריה, כאשר הודיעה כי כל 6 חברות הפצת הסרטים ההוליוודיות הגדולות חתמו איתה על חוזה להפצת סרטים באבחנה גבוהה למשתמשי קונסולת ה-Playstation באמצעות שירות Playstation Network.
20th Century Fox, Walt Disney Pictures, Paramount Pictures, Universal, Warner Bros. ו-Sony Pictures - שהיא חברה-בת של סוני - יפיצו כולן סרטי HD להשכרה או קניה בהורדה או הזרמה ישירה לקונסולות הפלייסטיישן, תמורת מחירים שלא נמסרו. סגן נשיא "סוני בידור ממוחשב" האמריקאית אמר כי המהלך מבטיח את מקומה של קונסולת המשחקים של החברה כמערכת הבידור הביתי המושלמת, המאפשרת למשתמשים ליהנות ממשחקים וסרטים באיכות גבוהה, להאזין לסרטים, לצפות בתמונות ולגלוש באינטרנט.
מי שפחות מרוצה מהשירות החדש הוא לאו דווקא מייקרוסופט ונינטנדו - יצרניות הקונסולות המתחרות - אלא חברות השכרת סרטים כגון בלוקבאסטר, הנאבקות בשירותי וידאו אינטרנטיים כמו Boxee או Hulu.
השירות החדש יהיה זמין בקרוב (התאריך המדוייק לא נמסר) בארה"ב בלבד, ומתוכנן להיכנס בהמשך גם ל"ארבעת הגדולות" (כפי שקוראים להן באירוויזיון) - אנגליה, גרמניה, צרפת וספרד. בין 19 הכותרים שיהיו זמינים בזמן ההשקה אפשר למצוא את "לילה במוזיאון 2", "למעלה", Paranormal Activity, "2012", "מחוז 9", "ממזרים חסרי כבוד" ו"הארי פוטר והנסיך חצוי הדם".

סמסונג ממחישה את ה-Super AMOLED


אם התקשיתם להבין את ההסברים הקודמים על מהות טכנולוגיית ה-Super AMOLED של סמסונג, אל תדאגו. החברה העלתה היום ליו-טיוב סרטון חסר-פסקול המסביר את הטכנולוגיה במילים הפשוטות ביותר - כלומר: בהמחשה ויזואלית. אתם מוזמנים להתענג על דקה וארבעים שניות של דממה רועמת בה מדגימה החברה כמה שכבות אלקטרוניות משילה הטכנולוגיה מתהליך ייצור המסכים, ואלו ייתרונות נוספים מלבד דיאטה יוצאים לנו מזה:



מטענים סולאריים מתקפלים להמונים




בעידן שבו נראה שמטענים אלטרנטיביים לגאדג'טים השונים שלנו הם אחד השווקים החמים, חברת AmbienTech היפנית הצליחה ליצור צמד אפשרויות לא רעות בכלל לחובבי הטרנד הירוק. בתערוכת PV Expo שנערכה ביפן בסוף השבוע הציגה החברה את שני המטענים שלה, העונים לשמות SolarFold ו-SolarFan. אלו שני המטענים הראשונים בעולם המבוססים על קולטנים סולאריים כדוריים, שפותחו ע"י חברת Clean Venture 21 מקיוטו, ומאפשרים ייצור לוחות דקים מאוד וגמישים יותר מקולטני הסיליקון הסולאריים המסורתיים. כל "תא" מכיל 1,900 כדוריות סולאריות, וכל אחד מהמטענים מורכב מארבעה "תאים". ה-SolarFold מתקפל כמחיצה, וה-SolarFan נפתח כמאוורר/מניפה, וכולל גם רגלית להעמדה בזווית מתאימה. הם מטעינים גאדג'טים שונים באמצעות חיבור USB (לטלפונים מסויימים תידרשו למצוא מתאמים), והמנכ"ל, יוֹשִינוֹרי קוּנוֹ, אמר לאתר DigInfo שבמקרה של טלפון סלולארי מספיקה הטענה של 10 דקות לביצוע שיחה של 3 דקות. שני המטענים זמינים כרגע ביפן בלבד, ומחיר כל אחד מהם 22,050 יֶן (925 שקלים).

טלפון מיוחד לסוללות סטנדרטיות





זוכרים שפעם תהיתם למה טלפונים סלולאריים מכילים סוללות משונות ומיוחדות שמעוצבות עבור (כמעט) כל מכשיר בנפרד? את אותה שאלה בערך שאלו את עצמם אנשי יצרנית הטלפונים ההודית Olive. במדינה האסייתית יש מיליונים רבים של אנשים שגרים בלמעלה מ-10,000 כפרים שלא מחוברים לרשת החשמל הארצית, ואפילו בערים היותר מודרניות - כמו ניו-דלהי, מומבאי וקולקאטה - הפסקות חשמל הן עניין שבשגרה. לכן הוציאה היום החברה בעלת השם המעניין מכשיר סלולארי "היברידי", המסוגל לפעול על סוללת ליתיום-יון ייעודית טיפוסית או על סוללת AAA סטנדרטית. "עם המכשיר שלנו, כל מה שצריך לעשות הוא לארוז כמה סוללות סטנדרטיות בנסיעות לאזורים בהם אי אפשר לסמוך על אספקת חשמל סדירה", אמר מנהל השיווק של אוליב, רַאבִי פֶּרְטִי, לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

ה-FrvrOn - קיצור חסר-חן ל-Forever On - הוא מכשיר סטנדרטי למדי, עם מסך בגודל 1.5 אינצ' (ורזולוצייה של 128x128) ועיצוב המזכיר בעיקר את המכשירים המסורתיים הישנים של מוטורולה. "צלצולים פוליפוניים" (16 פולי), רדיו FM, מחשבון ודיבורית מובנית סוגרים את המפרט שגם הוא מזכיר מכשירים שכבר מזמן שכחנו. הפיצוי הוא היכולת להוסיף שעת דיבור לשלוש השעות של הסוללה המובנית בעזרת סוללת AAA פשוטה, או יותר אם יש לכם במקרה סט שלם בתיק. גם המחיר - 1,700 רופיות (כ-140.5 שקלים) - בהחלט תואם לשוק ההודי, ועשוי לפתות גם כמה אנשים במדינות אחרות שבהן לחברות חשמל לוקח הרבה יותר מדי זמן לטפל בתקלות.

אנא המתן ותשחק לפי התור




הגנת ה-DRM מבוססת-הרשת החדשה של Ubisoft לא יורדת מהכותרות. אחרי הזעם על השיטה המחייבת חיבור תמידי לשרתי החברה כדי לשחק והפריצה המהירה שלה שהקנתה לפיראטים חוויית משחק יציבה יותר מלרוכשים חוקיים, מגיעה מכת המוות שמוכיחה סופית שההגנה הזו היתה טעות קטסטרופלית.

אתמול הוצף פורום התמיכה הרשמי של Assassin's Creed 2, אחד משני המשחקים הראשונים עם ההגנה המרושתת, בתלונות של משתמשים שדיווחו על קריסת שרתי האימות של יוביסופט, שגרמה לעיכובים משמעותיים בהפעלת המשחק, ובמקרים מסויימים אף לנעילה מוחלטת שלו. נציג מטעם החברה ענה לאחד המגיבים הנזעמים כי "ברור שנושא הקריסה וזמני הכניסה הארוכים בלתי קבילים, בייחוד מאחר שנאמר לי שהשרתים הללו מנוטרים באופן קבוע. אעשה ככל יכולתי כדי לקבל עוד מידע על מהות הבעיה מחר בבוקר, ואדחף לפתרונה המהיר ולהתחייבות שמקרים כאלו לא יישנו בעתיד". אך לכל הגורמים המעורבים ברור שהביטחון היחיד נגד בעיות ה-DRM תלוי-השרת הוא דווקא שימוש בגרסא הפיראטית, שכפי שהסקנו רק לפני שלושה ימים מעניקה חוויית משחק יציבה וחסינה בפני תקלות כאלו.



עדכון, 18:00:
כחצי שעה לאחר פרסום הרשומה פרסם הרג'יסטר הבריטי כתבה לפיה הסיבה לבעיות בשרתי יוביסופט אתמול היתה התקפת DoS שיזמו האקרים כמחאה על מנגנון ה-DRM הדרקוני. החברה טוענת כי רק כ-5% מהשחקנים הושפעו מההתקפה, אך נראה כי למרות ההכחשות ההאקרים יכולים להכריז על ניצחון בסיבוב הזה - את הנקודה שלהם הם הוכיחו בגדול.


טלפון שמטעין את עצמו


אתמול גילו באתר Symbian Freak שלפני כשלושה שבועות הגישה נוקיה בקשה לרישום פטנט על טלפון סלולארי שמטעין את עצמו. "מקצרה פיאֶצואלקטרית לאנרגיה קינטית", כך נקרא הפטנט, מפרט מכשיר שבנוי בהשראת השעונים הקינטיים הוותיקים (אלה שמטעינים את עצמם מתנועות). החלקים הפנימיים הכבדים של המכשיר יושבים על מסילות, וזזים הלוך ושוב כאשר המכשיר זז ומשנה תנוחות וכיוונים. רצועות של גבישים פיאצואלקטריים הנמצאות בקצות המסילות מחוללות זרם בכל פעם שהגוף הפנימי פוגע בהן ולוחץ עליהן. כך מתכוונת נוקיה ליצור טלפון חופשי לחלוטין מטעינות תלויות-חשמל. אמנם הדרך עוד ארוכה - לא בטוח שהרכיבים הפיאצואלקטריים יכולים לייצר חשמל בקצב הדרוש לטלפונים זללנים - אך כצעד ראשון לעולם ללא תלות בחוטים מדובר בהבטחה גדולה.

סימפוניה לשלושה מסכים ומשחק אחד


חזון "שלושה מסכים וענן", שמבטיחה מייקרוסופט להגשים עם יציאת הטלפונים הראשונים מסדרת Windows Phone 7, הציץ לכמה רגעים בכנס TechEd של מייקרוסופט בשבוע שעבר. אריק רדר הדגים במהלך הרצאה משחק פלטפורמה ניסיוני של אינדיאנה ג'ונס שפותח בתוכנת Visual Studio של מייקרוסופט. את המשחק, ש-90% מהקוד שלו משותף, אפשר לשחק במחשב Windows בעזרת המקלדת, במכשיר ה-Xbox בעזרת הבקר התואם ובמכשירי Windows Phone 7 בעזרת האקסלרומטר וחיישני המגע - הכל באותה תוכנה. לא רק שהמשחק לא דורש פורמט שונה לכל אחת משלוש הפלטפורמות, אלא שהוא גם שומר את מיקומו אוטומטית ומאפשר לשחקן להמשיך את המשחק בכל רגע נתון בכל אחת מהפלטפורמות. הנוכחים במקום התרשמו ומחאו כפיים. עכשיו נראה כמה משחקים יגיעו בפורמט כזה, וכמה מגוונים הם יהיו.


מקלדת זעירה למכשירים ניידים




מזמן לא סיקרנו כאן גאדג'טים נחמדים. הסיבה היתה שבין כל התערוכות של הזמן האחרון לא היו הרבה שנראו לי שווים התייחסות. אבל האביזר שלפניכם דווקא כן סחט ממני לא מעט פנטזיות על מה שאפשר לעשות איתו.


חנות ציוד ה-USB הידועה Brando משווקת את ה-Rii Mini - מקלדת אלחוטית זעירה בגודל שלט-טלוויזיה. זוהי מקלדת QWERTY מלאה לפי סטנדרט המחשבים הניידים (כלומר: ללא מקשי המספרים בצד ימין), שגודלה 15x6x1.3 ס"מ ומשקלה 103 גרם. היא מכילה גם משטח עקיבה (עכבר-מגע) הניתן לשימוש במצב אופקי או אנכי, ואפילו מצביע לייזר למצגות או סתם כדי לעצבן את החברים.


המקלדת הזעירה מופעלת ע"י סוללת ליתיום-יון פנימית הנטענת באמצעות כבל USB, ואמורה להחזיק 500-700 שעות (3-4 שבועות). היא מתחברת למחשב באמצעות מקלט USB בתדר 2.4GHz הנכנס לגופה כדי שלא תאבדו אותו, ובתוך אותו גוף דק נמצאת גם תאורת LED שתוכלו להדליק בלחיצת כפתור אם אתם במקום חשוך. מחירה הרשמי של המקלדת הוא 98 דולר (כ-370 ש"ח), אך בחנות בשם TomTop מוכרים אותה ב-49 דולר (185 ש"ח) בלבד - מחיר כדאי בהחלט למי שרוצה מקלדת תואמת לכל מחשב חלונות או לינוקס, כולל מחשבים זעירים (טאבלטים) המריצים מערכות הפעלה מלאות (אנדרואיד לא כלולה ברשימה). ולמי שעדיין לא מתגרה, יש גם הדגמת וידאו:



גוגל מתאימה לנו תוצאות אישיות


גוגל, החברה שהפכה לשם שני לחיפוש ברשת, חשפה השבוע כי היא מתאימה כחמישית מהחיפושים המתבצעים ברחבי העולם למשתמשים ספציפיים.
במשך שנים נהגה החברה לבסס את תוצאות החיפוש על היבשת בה ממוקם המשתמש, ובשלב מאוחר יותר עברה להתאים תוצאות לפי מדינות ספציפיות (טרנד שהחל ממדינות שדרשו צנזורה, כגון סין). השבוע, בוועידת Search Marketing Expo בסנטה-קלרה (סקופ: מחר - ראשון - ייערך כנס של הוועידה גם בירושלים), אמר בראיין הורלינג מצוות החיפוש המותאם בגוגל כי אחד מכל חמישה חיפושים המתבצעים היום בגוגל עובר התאמה לפי מיקום המשתמש, הסטוריית הגלישה שלו או אפילו אנשי הקשר שלו.
הסטטיסטיקה הזו לא כוללת בתוכה את כמות החיפושים המותאמים למדינות. למשל: כל מי שמחפש מילות מפתח מסויימות בגוגל יופנה אוטומטית לתוצאות המותאמות למדינה ולשפה. אך אלו לא תוצאות מותאמות אישית, ולכן הן קיימות הרבה יותר ומטרידות הרבה פחות. מה שאמור להדיר שינה מעינינו הוא ההודאה לפיה גוגל מרגלת אחרי המשתמשים במגוון דרכים: הורלינג הודה כי בניגוד למצב בעבר, בו הסתמכה גוגל על פעילות של משתמשים רשומים כדי להתאים להם את תוצאות החיפוש, כיום היא עושה זאת גם עם משתמשים שכלל אינם רשומים לשירות (או שאינם מחוברים אליו), בעזרת קריאת קבצי ה"עוגיות" של הדפדפן - חדירה חמורה לפרטיות, מאחר ומדובר במידע שמאוחסן על המחשב הפרטי, ולא מידע שנמסר מרצון לשרת ציבורי. כמו כן אמר הורלינג כי אצל משתמשים רשומים ניתנת עדיפות לתוצאות שקשורות למעגל אנשי הקשר שלהם בג'ימייל (למשל: תוצאה מבלוג שמקושר לאותו חשבון בגוגל כמו אחד מהאנשים בספר הכתובות או ב'באזז'). הסוג השלישי של התאמה אישית מדאיג פחות, מאחר ומדובר בסך הכל בשכלול התוצאות מבוססות המיקום מרמת דיוק של מדינה לרמת דיוק של עיר.
מצד שני, סיפר המתכנת הגוגלר כי המנוע נמנע משינויים גדולים מדי בתוצאות בין אדם לאדם, משתי סיבות: "ראשית, כאשר יש לנו מידע על המשתמש, בדרך כלל מושא החיפוש שלו נוטה להיות ברור למדי. שנית, אנחנו לא תמיד צודקים, למרות הניסיון להתאים הכל להקשר". לא רק שמדובר במשפט עם שתי סתירות פנימיות לפחות, אלא שמדובר בתירוץ עלוב וצדקני לפיו חדירה לפרטיות היא כביכול עזרה גדולה לעולם.
גורם נוסף שמודאג מטרנד ההתאמה האישית הוא מומחי SEO (מיטיבי חיפוש, או משהוא כזה) - אנשים שמקצועם לעזור לאתרים לקדם את עצמם במנועי החיפוש. הם טוענים, ובצדק, שהתאמה אישית של התוצאות לכל משתמש הופכת את עבודתם לבלתי רלוונטית, משום שכל משתמש יקבל תוצאות אחרות לאותו חיפוש. בתגובה אומרת גוגל שבמקום להתרכז בקידום אתרים בגוגל, צריכים מנהלי האתרים להתרכז בלבנות אתרים ידידותיים לקהלים ספציפיים. מי שצריך ליהנות מהאתר הוא לא גוגל, אלא המשתמש. אמירה נכונה למדי, אך בהתחשב במדיניות שנוקטת גוגל בעניין, אולי היה עדיף שתמשיך לסגוד לעצמה ולא תטריד את המשתמשים.

סוני מציעה פורמט חדש למשחקי הדגמה




סוני הגישה השבוע למשרד רישום הפטנטים האמריקאי רעיון חדש שלה, שעשוי לשנות את השיטה של חברות המשחקים לפתות אותנו לקנות משחקים. במקום להתגרות בנו עם גרסאות דמו שמכילות שלב אחד בלבד או תכונות חסרות אחרות, מציעה סוני שגרסאות דמו תהיינה למעשה משחקים מלאים, שיכילו טריגרים שמכבים או מפחיתים יותר ויותר אפשרויות ככל שהשחקן ניסה את המשחק יותר זמן. כך, לדוגמא, תתכווץ החרב של דמותכם הוירטואלית במשחקי פנטזיה מגוף ראשון, במשחקי מירוצים תרד מבירות המכונית שלכם ומכוניות אחרות יחסמו אחת אחרי השניה, ובמשחקי מלחמה תאבדו את הנשקים האוטומטיים המתוחכמים שמסוגלים להרוג סוכנים עוינים דרך קירות או ממרחק גדול. לחילופין, תלך רמת הקושי ותעלה, או שהתמונה תוכהה כדי שתתקשו לראות לאן אתם הולכים/רצים/נוהגים/יורים.
מה שיפעיל את הטריגרים לפגיעה בחוויית המשחק יהיו שיטות שעשויות להיות תלויות בזמן המשחק, בזמן שעבר מאז הורדת המשחק או בשלב (למשל: לא תוכלו להמשיך אם נפסלתם יותר מפעמיים באותה רמה). ברגע שתגלו שאתם לא מסוגלים להמשיך לשחק במצב הקיים, יפשוט המשחק יד גרומה ויבקש שתתרמו כמה מרשרשים לטובת גישה לגרסא המלאה.
הבעיה עם השיטה הזו, כמובן, היא שמדובר בפתיחת דלת לעידן בו גם משחקים מלאים יתוכנתו כך שאם תשחקו בהם יותר מהזמן המתוכנן (כלומר: עד יציאת הגרסא הבאה) הם יאבדו תכונות, ויכריחו אתכם לשלם שוב על המשך השימוש במשחק או לחילופין לקנות את כותר ההמשך. כך שאם תגשים סוני - או כל חברה אחרת - את העיקרון, צפוי עידן של אימפוטנציה במשחקים.

המשחקים נפרצו, הרוכשים החוקיים יסבלו



לפני מעט יותר מחודש דנו כאן אודות הגנת המשחקים החדשה של Ubisoft, שמחייבת חיבור מתמשך לאינטרנט ושומרת את כל המשחקים על שרת החברה. המגיב רן בר-זיק כתב אז שמשמעות הדבר הוא שכאשר תיפרץ ההגנה - וזו רק שאלה של זמן - "דווקא לאלו שיורידו את המשחק באופן פירטי יהיה הרבה יותר קל ונעים לשחק מאלו שרכשו את המשחק באופן חוקי". בזמנו עניתי לתגובתו בסקפטיות, אך המציאות עולה, כרגיל, כמעט על כל דימיון (במקרה זה: הדמיון שלי).
השבוע יצאו שני המשחקים הראשונים בעלי הגנת ה-DRM מבוססת-הרשת של יוביסופט, Assassin's Creed 2 ו-Silent Hunter 5, ונפרצו תוך פחות מ-24 שעות. צוות ההאקרים הידוע בשם SKiDROW הוציא גרסאות פיראטיות של המשחקים פחות מיממה לאחר שחרורם. במסמך המצורף לקובצי התמונה (ISO) הפיראטיים הסביר הצוות כמה קל לעקוף את הגנת השמירה באינטרנט בעזרת הקראק שלהם, שעובד בדיוק כמו קראקים מסורתיים, שמחליפים את קובץ ההפעלה של המשחק ועוד כמה קבצים קריטיים בכאלו שבהם ההגנות לא מופעלות.
תחילה הכחישה יוביסופט את האפשרות שההגנה החדשה שלה נפלה כה מהר, אך אתמול, בעקבות התפשטות השמועה, הגיבה החברה בהצהרה נוסח "אנא דעו כי השמועה אינה נכונה, ולמרות שגרסא פיראטית כפי שנטען עשויה להיראות שלמה בהפעלה הראשונה, כל שחקן שיוריד גרסא פרוצה יגלה שהיא אינה שלמה".
אך אתר InfoAddict מציין כי התגובה של Ubisoft "אינה מחזיקה מים" (כך הניסוח באנגלית), מאחר ורק לפני שבוע, בראיון עם PC Gamer, ענה נציג החברה לשאלה כיצד יוכלו הקונים להמשיך לשחק במשחקים אם וכאשר תסגור יוביסופט את השרתים בתשובה "אם, מאיזושהיא סיבה - וזו לא התוכנית - כל השרתים של משחק כלשהוא 'ילכו' יום אחד, נשחרר עדכון שיאפשר לשחק את המשחקים ללא צורך בקשר עם השרת". במלים אחרות: אם החברה יכולה לשחרר עדכון קטן שמשחרר את ההגנה במקרה הצורך, יכולים האקרים לשחרר "תיקון" כזה כבר עכשיו.
התוצאה של העניין היא שבדיוק כפי שניבא בר-זיק, מי שיוריד את המשחק בגרסתו הפרוצה יהנה מחוויית משחק טובה יותר ממי שרכש אותו כחוק - אירוניה שלא חמקה מעיניהם של חברי SKiDROW, שמסיימים את הוראות התקנת הפריצה שלהם במשפט "עזרו לחברות שמהמשחקים שלהם אתם באמת נהנים!".

הטלפון ידבר במקומנו


אנשים שמדברים בטלפון בקולנוע או באוטובוס מאכלסים דרך קבע את רשימות ה"אנשים שצריך להרוג". אך מחקר חדש של המוסד הטכנולוגי של קַארְלְסְרוּהֶה עשוי לקרב את הסוף של התופעה הזו.
החוקרים הגרמנים פיתחו טכנולוגיה המאפשרת לטלפון הסלולארי לנתח את תנועות שרירי הפנים שלנו, ולתרגם אותן לדיבור ללא שנצטרך להוציא הגה מהפה. הטכנולוגיה מאפשרת לדבר באמצעות תנועות פה בלבד, כאשר המכשיר מתרגם את התנועות לקול שנשמע אצל האדם שמעברו השני של הקו. כך ניתן לנהל שיחות בנוחות במקומות שבהם השיחה מהווה מפגע סביבתי (כמו באמצע סרט משעמם במיוחד) או במקומות בהם רעשי רקע מפריעים ומאלצים את הנידון לצעוק.
הטכנולוגיה מוצגת בימים אלה בתערוכת CeBIT בהנובר שבגרמניה, אך טרם הצלחתי למצוא תמונה או התרשמות ממקור-ראשון ממנה. בכל אופן, ייקח עוד כמה שנים עד שנראה אותה בטלפונים אמיתיים, וגם אז זה יהיה מוזר לראות אנשים הולכים ברחוב תוך כדי דיבור-פנטומימה.

מקלידים על מראות





בשנים האחרונות הולכות המקלדות ונהיות דו-ממדיות יותר ויותר. זה התחיל ממקשים דקים יותר במחשבים ניידים, המשיך במקלדות שטוחות, בהן כל המקשים הם מעין משטח אחד רציף, ועכשיו זה מגיע לשיא, עם העיצוב שהציגה חברת חלקי המחשוב Mineba.
סדרת מכשירי Cool Leaf היא קונספט להתקני הזנה (input devices), המשלב טכנולוגיות תאורה וחישה/מדידה. הרעיון הוא שבמקום מקשים שמתלכלכים וחשופים לפגעים שונים כמו נוזלים ופירורים, המקשים וירטואליים לחלוטין. העיצוב שיצר קאזוּאוֹ קאוואסאקי הוא מן מראה דיגיטלית עם תווים. משטח שקוף אחיד מולבש על משטח המשקף תאורה מיוחדת היוצרת את תבנית המקלדת, וחיישני מגע קפסיטיביים משולבים במשטח העליון בתוספת "חיישני מטען" - load sensors, המיועדים ככל הנראה למנוע טעות בזיהוי כף יד כלחיצה על מקשים.
בנוסף למקלדת, שזכתה לשם Φ-QWERTY, כוללת הסדרה גם מחשבון ושלט-רחוק (לטלוויזיה/קולנוע ביתי, למרות שזה לא מצויין בשום מקום). כולם שטוחים לחלוטין, חסינים למים וקלים לניקוי. השלב הבא בפיתוח, לפי הודעת החברה, הוא הוספת מנגנון פידבק. אנחנו נחכה בקוצר רוח.



הטלפון והרכב מתחברים




אם תהיתם פעם מה ההבדל בין ניווט במכשיר GPS לאוטו לבין ניווט בעזרת הטלפון הסלולארי באוטו - לנוקיה יש תשובה בשבילכם. החברה הפינית הכריזה היום על שותפות משולשת שלה עם חברת המפות NAVTEQ וחברת Alpine Electronics, שצפויה להניב בקרוב טכנולוגיה בשם Terminal Mode, ותאפשר לחבר את הטלפונים שלה למערכות הבידור של רכבים מודרניים.
Alpine היא חברה המתכננת ומייצרת מערכות בידור ומידע (infotainment) לרכב, ובמסגרת השותפות בינה לבין נוקיה פיתחו השתיים סטנדרט לשילוב של הטלפון הסלולארי החכם במערכות הרכב. המטרה הראשונית של הסטנדרט היא לאפשר לנהגים להשתמש בתוכנת הניווט של נוקיה ו-NAVTEQ, Ovi Maps, על גבי מסך המכונית, תוך קבלת הוראות נהיגה קוליות ישירות ממערכת הסאונד של הרכב. הדבר מאפשר לא רק שימוש בתוכנת הניווט על מסך גדול וקבוע ועם סאונד עשיר (בניגוד לרמקולים של הסמארטפונים, שקשה להבין אותם לפעמים תוך כדי נהיגה), אלא שילוב של כל תכונות הטלפון והרכב: ניתן להשמיע שירים מזיכרון הטלפון במערכת הסאונד באוטו, להשתמש ביישומים שונים מהטלפון כגון מזג אוויר, ואפילו לקבל מהמכשיר התראות והנחיות נהיגה לתחנת הדלק הקרובה ביותר כאשר המיכל עומד להתרוקן.
תקן Terminal Mode מאפשר לחבר את הסמארטפונים לרכב באמצעות בלוטות' או בחיבור USB, כך שבנסיעות קצרות אין צורך להוציאו מהכיס כדי לשלב בינו לבין הרכב, ובנסיעות ארוכות ניתן לטעון אותו באמצעות החיבור למנגנון החשמל של הרכב. החברות טוענות שפיתוח התקן עומד להסתיים, אך לא אמרו בדיוק כמה זמן צפויה הכנסתו לשימוש לקחת.

בתמונה: רכב של פיאט שצולם ע"י אנגאדג'ט בתערוכת המכוניות בז'נבה, 4.3.2010.

הושק הדור הרביעי של ממירי TiVo







למעלה משלוש שנים אחרי הפעם האחרונה שהעולם שמע ממנה משהוא חדש, הציגה היום TiVo את הסדרה הרביעית של הממירים המקליטים שלהם. Series4 מורכבת משני מכשירים: Premiere ו-Premiere XL. שני המכשירים נראים זהים לחלוטין, אך ה-XL כולל דיסק פנימי של 1TB, בניגוד ל-320 הגיגות של ה"פרמייר" הסטנדרטי. הם מעט דקים יותר מממירי ה-TiVo הקודמים, ומסוגלים לנגן וידאו באיכות Full HD 1080p. חריץ CableCARD בודד אחראי על החיבור לכבלים, ויציאת eSATA לחיבור אמצעי אחסון חיצוניים.





החידוש הגדול ביותר במכשירים החדשים הוא הממשק: הוא נבנה מחדש על בסיס Adobe Flash, וכולל דרכים חדשות לאיתור וחיפוש תוכן. אפשר לסרוק את התוכן הזמין לפי קטגוריות, שחקנים, אלפאביתא של שמות הסרטים והסדרות ועוד. כל המידע מקושר, כך שתוכלו לסרוק את רשימת השחקנים בכל סרט/סדרה, לצפות בפילמוגרפיות שלהם, להזמין הקלטות או דיסקים של התוכן המבוקש משירותים כגון Netflix או Amazon VOD וגם לצפות בסרטונים מיו-טיוב. הבעיה העיקרית של ממשק הפלאש היא שרוב האלמנטים בו מיובאים ישירות מהרשת, מה שמכביד על החיבור וגורם להשהיה בהופעת תכנים כגון תמונות בחיבור איטי. פול מילר מ-Engadget מדווח שנציגת TiVo איתה דיבר אמרה שהחברה עדיין שוקלת אילו אלמנטים מיובאים יישמרו בזיכרון-מטמון (cache) לצורך זירוז גישה חוזרת.






כדי להקל על המשתמשים בחיפושים האינסופיים אחרי תוכן וידאו מעניין, עומדת החברה להוציא בהמשך השנה שלט חדש, המחליק אופקית וחושף מקלדת QWERTY מלאה, משל היה זה סמארטפון יוקרתי, ולא שלט לממיר. הוא יימכר בנפרד מהמכשירים במחיר לא ידוע.

הממירים עצמם צפויים להגיע לשוק עוד כחודש, ומחיריהם יהיו 299 דולר ל-Premiere, ו-499 דולר ל-Premiere XL.

וידאו: תרגום חי של שיחת טלפון


שיחות הטלפון לא השתנו הרבה עם הטכנולוגיות המשמשות לביצוען. רובנו עדיין מדברים עם מכשירים בעלי מיקרופון ואפרכסת, דרכם זורם אודיו באיכות לא-במיוחד-מרשימה ולא-במיוחד-ברורה שכאילו נועדה לגרום למשחק "טלפון שבור" להפוך מסוג של בידור לטרגדיה דוקומנטרית מזעזעת. רק לאחרונה נזכרו פתאום כמה אנשים בתחום הטכנולוגיה שבעידן בו לכל טלפון יש אינטרנט במהירות 7.2Mbps הגיע הזמן שגם שיחות הטלפון ייראו קצת אחרת. בתערוכת הסלולאר בברצלונה השיקה חברת TelCentris את הגרסא החדשה של תוכנת VoxOx שלה, המתרגמת שיחות טקסט, קול ווידאו בזמן אמת, ולפי השמועות והסימנים גם גוגל עובדת על משהוא בתחום. אבל חברה אחרת הצליחה לזעזע השבוע את אמות הסִפִּים - או, בתרגום חופשי: מייקרוסופט עשתה זאת שוב.

אתמול (שני) אירחה מייקרוסופט קבוצה קטנה של כתבים ובלוגרים טכנולוגיים בקמפוס שלה ברדמונד, והציגה להם כמה פרוייקטים שלה בתחום מחשוב כבד-מידע וממשקים טבעיים. אחד מהם הוא פרוייקט הצפוי להשתלב תוך כמה שנים בתוכנת Exchange, ומן-הסתם גם בתחומים נוספים.
Translating Telephone הוא פרוייקט הבנוי כשכבה נוספת על תכונה שתושק עם גרסת 2010 של תוכנת ההתכתבויות של החברה. התכונה המדוברת מתרגמת הודעות קוליות שקיבל המשתמש לטקסט. כך נשמר תוכן ההודעות בפורמט טקסטואלי זהה לזה של צ'ט כתוב, וניתן לצפות בהן ולחפש בהן יחד עם שאר המיילים והמסרים המיידיים.
אבל במייקרוסופט לא מסתפקים בזיהוי קולי מוקלט. בנדבך הבא, שמוצג בסרטון שצולם ע"י טוד בישופ מאתר TechFlash, מתורגמת ומתומללת שיחת טלפון שלמה בזמן אמת בין שפות שונות. עובד בשם קיט ממעבדת המחקר של מייקרוסופט באסיה מדבר באנגלית, והתוכנה מתמללת את הטקסט בזמן אמת ומעבירה אותו לעמיתו הגרמני פרנק זיידה, היושב לצידו. זיידה עונה בגרמנית - והתוכנה מראה את תשובתו בזמן אמת, מתרגמת אותה לאנגלית כאשר פרנק עוצר בדיבורו, ואף מקריאה את התוצאה בקול כמעט-אנושי שלא מזכיר במאומה את "מייקרוסופט סאם" הידוע לשמצה. בנוסף, לכל אחד מהצדדים בשיחה מוקרן מתחת לחלון ה"צ'אט" תרגום-כפול של הצד שלו (כלומר: תרגום חזרה לאנגלית של התרגום לגרמנית), כביקורת לרמת השיבושים בתרגום.






התרגום, כפי שמודה קיט בפני הכתבים, אינו מושלם, וצריך לדבר בצורה ברורה מאוד כדי שהתמלול יצא אמין ולא יפריע לשטף התרגום. אך ברור מעל לכל ספק שרמת התרגום של הגרסא העתידית הזו של Exchange מספיקה כדי לנהל שיחה - בניגוד לשירות התרגום של גוגל, שמתרגם מילים ולא משפטים.

עכשיו דמיינו לעצמכם מה ניתן יהיה לעשות עם תוכנה כזו. החל משיחות טלפון עם אנשים שאין לכם איתם שפה משותפת, דרך תרגום של שיחות חיות "בשטח" (למשל: בזמן חופשה בחו"ל) ועד צפייה בסרטים ללא צורך בדיבוב - לאפשרויות הפוטנציאליות אין כמעט גבול. הגבול היחיד כאן הוא גבול הזמן, אך נראה כי הרגע בו הטכנולוגיה הזו תהפוך מעתיד להווה הולך ומתקרב.



כונן אינפורמטיבי




חברת WD, יצרנית הדיסקים הקשיחים הגדולה והמובילה בעולם, הציגה היום את הכוננים החדשים בסדרת כונני-הגיבוי הפופולארית My Passport Studio. הכוננים החדשים, המגיעים בנפחים של 320, 500 ו-640 גיגה-בייט ובמחירים של 150-200 דולר, מצויידים לראשונה במסכי ePaper, אותם מכנה החברה e-label smart display. המסכים הללו מציגים נתונים על תכולת הכונן לפי בחירת המשתמש, ובזכות טכנולוגיית הנייר האלקטרוני נשארים דלוקים גם כאשר הכונן אינו מחובר אל המחשב או החשמל, ומאפשרים לכם לדעת בכל זמן כמה מקום פנוי יש על הכונן וכו'. המעטפת של הכוננים הללו עשויה חומרים ממוחזרים, והם גם מגיעים עם 3 שנות אחריות. הבעיה היא שכל שלושת הדגמים מגיעים מפורמטים בשיטת HFS+, התואמת למחשבי מקינטוש בלבד. אם תרצו שהכונן יעבוד עם מערכת ההפעלה חלונות או לינוקס, תצטרכו לפרמט אותו מחדש בעזרת Windows 7, ולוותר על תוכנת הגיבוי SmartWare.



טאבלט/נטבוק במחיר של דסקטופ




החברה הצרפתית eviGroup הכריזה היום על מחשב הטאבלט השני שלה - Paddle. ה-Paddle הוא שדרוג של מחשב-הלוח הראשון שהוציאה החברה, ה-Pad. מדובר במחשב שהוא נטבוק של ממש, עם מסך מולטיטאצ' בגודל 10.1 אינצ' עם תאורת LED, מעבד Atom N270 במהירות 1.6GHz, מערכת הפעלה Windows XP או Windows 7 ואחסון לבחירה בנפח של 16 גיגה (פלאש), 32 גיגה (פלאש), 160 גיגה (דיסק קשיח), 250 גיגה (דיסק קשיח) או 320 גיגה (דיסק קשיח). לאינטרנט הוא מתחבר באמצעות WiFi או 3G, ומיקרופון ומצלמת רשת מובנים מבטיחים לכם שיחות וידאו גם מהספה.
על גבי מערכת ההפעלה רץ ממשק ייעודי שעוצב ע"י חברה בשם Vendredi ("יום שישי" בצרפתית), ונקרא Scale. הוא מפריד את החלונות לקטגוריות כגון יישומים, מדיה וכו', ובתוך כל קטגוריה כולל ממשק המציג את כל התוכנות הפתוחות באותו תחום על צידו הפנימי של גלגל-ענק, עליו תוכלו לרוץ במגע משל הייתם אוגרים בכלוב עד שתגיעו לחלון המבוקש.




Scale
Uploaded by nruiz. - Technology reviews and science news videos.


הבעיה של הטאבלט הזה היא שהמחיר שלו לא קרוב למחיר הטאבלט המזוייף של החברה שהוכרז אתמול ע"י חברת-קש אמריקאית - המחיר המומלץ לצרכן של "הדגם הבסיסי" הוא 700 אירו (3,600 ש"ח לפי השער היציג). במחיר כזה אפשר לקנות מחשב דסקטופ ביתי, ועוד להוסיף כמה אביזרים נלווים. הוא צפוי להתחיל להימכר ברבעון השני - כלומר: עוד לפחות חודש.



מפות משופרות של גוגל - או שלא.


גוגל לא מרוצה מיחסי הכוחות המתערערים בינה לבין מייקרוסופט. העובדה שלאחרונה נראה כי מייקרוסופט זוכה באהדה יחצ"נית בעוד גוגל מאבדת אותה מטרידה מאוד את אנשי Mountain-View. לכן הם מנסים להתרכז בימים אלה יותר בשיפור שירותיהם הקיימים ופחות בפריצות-דרך מדומות ושנויות במחלוקת דוגמת Buzz הכושל.

אתמול השיקה גוגל שיפור שנועד להתחרות ישירות במייקרוסופט, ובתופעה מתוצרתה שהחלה כנראה את תזוזת המטוטלת - Photosynth. הטכנולוגיה המאפשרת למשתמשי Bing Maps לצפות בכל מקום על פני הגלובוס דרך מודלים תלת-ממדיים המורכבים מתמונות שהעלו הגולשים ל-Photosynth (וגם לפליקר, בגרסת ההדגמה האחרונה) הקנתה אהדה רבה לשירות המפות של מייקרוסופט. עכשיו יכולים גם משתמשי Google Maps לצפות בכל מקום בעולם מכל זווית שתמונה שלה נמצאת באינטרנט - או לפחות בשירותי אחסון התמונות של גוגל - Picasa ו-Panoramio - ושירות אחסון התמונות של יאהו, Flickr.






התמונות נגישות מתוך שירות Street-View ע"י אייקון המפעיל את תצוגת תמונות הגולשים. לאחר הלחיצה, יופיעו עשרות עיגולים אפורים על המסך, האמורים לציין את זוויות הצפייה השונות. הבעיה היא שבניגוד לרושם המתקבל מסרטון ההדגמה הערוך למשעי, ניתוח התלת-ממד של גוגל רחוק מלהיות אמין, ותמונות נכנסות אחת בשניה בצורה עקומה ומבלבלת. גם זמן התגובה של השירות של גוגל ארוך יותר מזה של מייקרוסופט, והעובדה שהתמונות נמצאות על אותו מודל גיאוגרפי עם תמונות ה-Street-View המקוריות מונעות שילוב של תמונות במקומות נידחים שאליהם מכוניות הצילום של גוגל טרם הגיעו - ישראל, למשל. הייתרון היחיד הוא שהאפשרות החדשה במפות של גוגל מבוססת על פלאש, בניגוד ל-Photosynth הדורשת התקנה של Silverlight - המתחרה המייקרוסופטי לפלאש.
בשורה התחתונה: מעט מדי, מאוחר מדי.

סקירה - ESET NOD32 Antivirus 4 / 2010


לא מעט פעמים נזרקת לחלל האוויר של אתרים טכנולוגיים השאלה "איזה אנטי וירוס שווה לקנות?". שאלה שעד לפני שנתיים הייתה נענית לעתים קרובות ב"מספיק להוריד גרסאות חינם". אך עם התפתחות שוק ה-Spyware (רוגלות), ה-Scareware (בעניינן דנו כאן לא פעם), ה-Ransomware (כופרות, שגם עליהן דיברנו רבות) והטרויאניים, איבדו גרסאות החינם את אמון הציבור. לכך גרמו העדכונים המופחתים, הסריקות המוחלשות והמנועים המיושנים (כאשר חברות רבות נוהגות להכניס לגרסאות החינם מנועים ישנים של גרסאות PRO).
כשפנו אלי מאתר "אנטיוירוס" והציעו לי לסקר את תוכנת האנטיוירוס של אחת מ-8 החברות אותן הם משווקים, קפצתי על ההזדמנות לנסות ולשתף אתכם במסקנותיי משימוש באחת מהתוכנות העדכניות בתחום. לצורך העניין בחר מתניה מוזס, ההאקר שבין כותבי בלוג זה, בתוכנת ESET NOD32 Antivirus 4 החדשה. את כל בחינות הביצועים שלה השוויתי עם האנטיוירוס הרגיל שלי - Avira 2009, שהיווה את "קבוצת הביקורת".

החיסרון העיקרי של "נוד" - למרות השיפורים הרבים שעברה עם השנים - הוא תהליך ההתקנה. השלבים האחרונים שלו דורשים אחד מהשניים: או קריאה והבנה של התכונות המתקדמות, או אישור הפעלתן בלי להבין. אפשר היה בהחלט לשמור את כיבוי האפשרויות הללו לשלב שאחרי ההתקנה, וכך לחסוך אותו מהמשתמש הפשוט, שרק רוצה את ההגדרות המומלצות. עד כאן החדשות הרעות.
הממשק שתקבלו אחרי ההתקנה פשוט יותר להבנה, ומכיל בדיוק את התכונות שאתם צריכים. אם אתם משתמשים מתקדמים, תוכלו לעבור לממשק מתוחכם יותר המעניק לכם שליטה וניטור על היבטים רבים בעבודתה של התוכנה. לעומת כמה תוכנות אחרות שניסיתי לאחרונה (Panda, בעיקר), כאן כל דבר עשה בדיוק את מה שציפיתי ממנו.
האייקון הירוק של התוכנה מתיישב בסרגל המערכת שלכם, ומכאן והלאה קשה למדי להבחין בקיומה במשך רוב הזמן. זאת מכיוון שבניגוד לגרסאות קודמות של "נוד" אותן אהבתי להשמיץ, זו החדשה צורכת מעט מאוד משאבי מערכת, ומשתדלת מאוד לא להפריע במהלך העבודה. צריכת הזיכרון שלה ממוצעת למדי בזמן פעולה שגרתית, ובזמן סריקה פעילה היא הייתה נמוכה בכ-50% מזו של AVIRA (!). הפרשי צריכת המעבד היו גדולים עוד יותר, כך שניתן לומר שבתחום הביצועים ניצחה "נוד" בנוק-אאוט.
בכל מה שקשור בהגנה הוכיחה התוכנה כי היא עושה את העבודה בדיוק כמו שצריך - תוכנות זדוניות מדומות שהוחדרו בכוונה למערכת או הופעלו ישירות מתוך הרשת נחסמו מייד ע"י NOD, בעוד ש-AVIRA התקשתה מעט להדביק את הקצב (אם כי בסופו של דבר עשתה גם היא את שלה). ההתראות על הקבצים שנחסמו צצו בפינת המסך התחתונה, ולא הפריעו למהלך העבודה כמו חלונות הפופ-אפ העצומים של AVIRA - ושל מספר תוכנות אחרות שזכיתי להכיר.
בתחום הדיוק בזיהוי - וכאן המקור למידע הוא לא אני אלא אתרים בעלי כלים טובים יותר ממני לבדיקות אמינות כאלו - מדורג האנטיוירוס הזה בין המקומות הראשונים בכל המבחנים האחרונים.
עדכונים של ESET נעשים בתדירות של פעם ביום (כמו כל תוכנה אחרת), ונראה שהם מהירים יותר וקטנים יותר מאלו של AVIRA, כך שבשימוש לאורך זמן רוב הסיכויים ש-NOD תתפוס פחות מקום על הדיסק, וכך תמשיך לעבוד במהירות וביעילות.

בשורה התחתונה, ניתן להגיד שהופתעתי מאוד מ-NOD 4. מנסיוני עם גרסאות שלה בעבר, ובהתחשב בעובדה ש-Norton אכזבה אותי לאחרונה עם הבטחות דומות, לא האמנתי שחברת ESET תצליח דווקא היא לשלב בין הגנה מהדרגה הראשונה (תחום שבו היא לא התקשתה מעולם) עם קלות שימוש וידידותיות למשאבי המשתמש (תחום שבו היתה בעבר בתחתית הסולם). בניגוד לתוכניתי המקורית - לסקור ולמחוק - אני בהחלט מתכוון להמשיך להשתמש בה.
ולסיום נציין שוב שאם גם אתם רוצים לרכוש את NOD32, רצוי שתעשו זאת באתר Antivirus, שהיו נחמדים דיים לממן עבורכם את הסקירה הזו. כי אם כבר לקנות - עדיף לעשות זאת ממי שעוזר לנו לעזור לכם.

טאבלט ראשון נוחת בשוק - עדכון: מדובר בתרמית!



למקרה שישנתם בחודשיים האחרונים, אני רוצה לעדכן אתכם: קרב מחשבי הלוח (טאבלטים) כבר בעיצומו. אפל טוענת לכתר, דל מתגרה על ימין ועל שמאל ו-HP מקווה שהמכשיר שלה יכבוש את השוק פשוט מכיוון והוא היחיד עד עתה המריץ את מערכת ההפעלה Windows 7, ממש כמו מחשב ביתי. גם ה-JooJoo, שאמור להיות הטאבלט הזול והפשוט ביותר, מקווה לכבוש נתח משמעותי בשוק הבתולי. אך בין כל אלה צץ פתאום מכשיר שנראה כמו אלטרנטיבה לא רעה למי שמאס בחברות גדולות מדי שרק נלחמות אחת בשניה, ולא נשאר להן זמן להשקיע במוצרים תכליתיים.
ה-iLet Mini HAL של חברת Haleron Technologies הוא ככל הנראה הטאבלט הראשון שממש יגיע לידיהם של הקונים. המשלוח שלו מתחיל מחר (1 במרץ), ומחירו 200 דולר בלבד. תמורת המחיר הזה תקבלו מעין שילוב בין קורא אלקטרוני ל-MID (מכשיר אינטרנט נייד): מעבד VIA ARM במהירות 600MHz (באייפון זה לא הפריע לכם), מסך מגע רזיסטיבי בגודל 7 אינצ' וברזולוציית WVGA (800x480), 128 מגה זיכרון DDR2, 2 גיגה-בייט אחסון פלאש מובנה, חריצי הרחבה USB (שניים) ו-SDHC (עד 32 גיגה) ו-10 גיגה-בייט אחסון מבוסס רשת בשירות iConnect של החברה. לאינטרנט מתחבר המכשיר בכבל Ethernet, WiFi בתת-תקנים B ו-G או רשת סלולארית מהדור השלישי.
על גב המפרט הזה רצה מערכת ההפעלה Ocean המבוססת על Android של גוגל ומאפשרת למשתמשים להוריד כל יישום התואם למערכת הפופולארית. היא מכילה תמיכה בקבצי אודיו בפורמט MP3, קבצי וידאו במספר פורמטים (לא פורט אילו), קבצי תמונות, קבצי אופיס וספרים אלקטרוניים.
המכשיר מכיל גם שקעים לאוזניות ומיקרופון, רמקול מובנה וחיי סוללה מפעימים של 16 שעות שימוש ו-72 שעות המתנה. עם אחריות לשנה בנוסף ליכולות המעניינות, נראה שמדובר בהצעה מפתה עבור אנשים שלא רוצים את מערכות ההפעלה הכבדות של הטאבלטים היקרים אך לא מוכנים גם לשלם ביוקר על תפוח.



עדכון, 1.3.2010 16:00:
גולש באתר Pocketables, העונה לשם בראד, מספר כי לפני חודש, בניסיון לאשר את ייצור המכשיר הזה, הוא יצר קשר עם החברה הצרפתית שעיצבה את המכשיר שבתמונת ההדמיה שלפניכם. הם אמרו לו כי הם אכן מוכרים את העיצוב לייצור בחו"ל, אך כששאל על חברה בשם Haleron - ענו לו שמעולם לא שמעו עליה, ולא מכרו לה שום עיצוב.
בראד, שמלכתחילה היה חשדני, התקדם בחקירה ובדק מי הבעלים של הדומיין haleron.com. הוא גילה כי הוא שייך לחברה ששוכנת לכאורה בבניין מגורים בג'ורג'יה, ומנכ"לה עמד מאחורי מספר חברות כושלות, ואף הגיש טופס פשיטת רגל. בהתבסס על העובדות הללו, אין מנוס מלהסיק ש-Haleron היא תרמית.
באופן מעניין, אגב, דווקא היום נחשף מכשיר אמיתי של החברה הצרפתית שעיצבה את המכשיר - eviGroup. פרטים בהמשך.

סקייפ מנתקת את הסלולאר


לא מעט תיאוריות קונספירציה עשויות - ואף נוטות - להתפתח סביב סיפורים טכנולוגיים שונים. לפעמים, כמו במקרה שלפנינו, הן אפילו מוצדקות:
סקייפ, שהתוכנה שלה לשיחות חינם בטכנולוגיית VoIP משמשת כבר שנים רבות ככלי מצויין לחיסכון בחשבונות טלפון, יצאה עם השנים מ-Windows, וחדרה גם למערכות הפעלה ומכשירים קצת יותר טבעיים - כמו למשל סמארטפונים המריצים את Windows Mobile ומכשירים מתקדמים תומכי ג'אווה. אחרי הכל - טלפונים סלולאריים הם סביבה טבעית לספקית שיחות טלפון מוזלות.
אבל השבוע הודיעה סקייפ שנמאס לה. פיתוח היישומים למכשירי טלפון סלולאריים קשה ואינסופי, מאחר וכל טלפון עובד מעט אחרת, וכך נוצר מצב בו אף גרסא ניידת של סקייפ לא עבדה כמו שצריך על יותר מדגם אחד או שניים. החברה התלוננה גם על כך שהשימוש בגרסאות הסלולאריות שלה תלויה בטובות מהמפעילות הסלולאריות, ובעצם לא באמת יכולה להבטיח למנויים שלא ישלמו על השיחות. "אף אחת מהיישומים הללו לא הציע חוויית סקייפ טובה", כתב פיטר פארקס, הבלוגר הבריטי של החברה. עמודי ההורדות של גרסאות סקייפ למכשירי Windows Mobile ומכשירים תומכי JAVA (כולל מכשירי אנדרואיד) הוסרו, והחברה מקווה שהלקוחות שבבעלותם מכשירים של נוקיה יעברו לגרסא הייעודית למערכת הפעלה זו. לקוחות שכבר הורידו את היישומים האחרים יוכלו להמשיך ולהשתמש בהם - בינתיים.
אך מאחורי הצעד הזה עומד גם פן אחר: לפני כשבוע וחצי הודיעה סקייפ על הסכם שת"פ עם ספקית הסלולאר Verizon, במסגרתו יוכלו לקוחותיה להתקשר בחינם באמצעות יישומי סקייפ שיתוחזקו במיוחד. נראה שסקייפ מתיימרת לעבור למודל בו ספקיות סלולאר משלמות להן כדי להציע שירות ללקוחותיהן, כך שבעתיד סביר להניח שיימושי הסקייפ שתחזוקם הופסק יחזרו למשחק - תחת מודל עסקי חדש. כמה זה יעלה ולמי - זו כבר שאלה שהתשובה עליה עשויה להשתנות עם הזמן.

ידיים למעלה, מחשבים על הראש


מחשב שהולך איתנו לכל מקום הוא חזון ישן. החל ממחשבים ניידים מסורתיים, דרך נגני מולטימדיה עם יכולות מרשימות וכלה בטלפונים חכמים, מגמת הפיתוח הממוחשב מתרכזת בניסיון להצמיד את המחשבים והאנשים, כדי שלא נצטרך להיפרד לעולם. אך עד היום נראה שייקח עוד כמה עשורים עד עד שהאדם והמידע "יהיו אחד".
בשבוע שעבר הציגה מוטורולה בברצלונה את הצעד הבא בדרך לחזון הזה. האבטיפוס השני של Kopin Golden-i, הוא מחשב לביש שהולך עם בעליו לכל מקום. המכשיר, המופעל ע"י מעבד OMAP במהירות 600MHz, נמצא בתוך הקסדה, ומתוכה מזדקר מסך קטנטן ברזולוצייה של 800x600, שכאשר הוא ממוקם מול העין אמור להיות שווה-ערך למסך 15 אינצ'. המסך נמצא מול עין אחת לפי בחירת המשתמש, ומאפשר לעין השניה להמשיך להיות מודעת לסביבה. מערכת ההפעלה, Windows CE, נשלטת באמצעות פקודות קוליות בעזרת מיקרופון כיווני משוכלל, וחיישן כיוון מתוחכם מאפשר להזיז את התצוגה באמצעות תנועות-ראש. המערכת כוללת קישוריות בלוטות' 2 ו-WiFi, כמו גם חיבור USC וחריץ microSD לכרטיסי זיכרון. משקלה 85 גרם בלבד, והסוללה אמורה להספיק ל-8 שעות עבודה. ויש גם וידאו, בו ניתן לראות איך מתפעלת נציגת מוטורולה האמריקאית את הקסדה ההייטקית:



ממשק קטן, מהפיכה גדולה


שוק המחשבים מתאמץ כבר מספר שנים בניסיון לרענן את תחום ממשקי המשתמש, אבל נראה שזה לא ממש הולך. עם כל הסרגלים החדשים וקיצורי הדרך האינטראקטיביים של מערכות ההפעלה האחרונות לסוגיהן, אנחנו עדיין משתמשים באייקונים המשמשים כטריגרים לתוכנות ייעודיות, ומדפדפים בין הקבצים בתיקיות חד-ממדיות מאוד.
ExB, חברה גרמנית המתמחה בטכנולוגיות לניבוי הקלדת טקסט, עבדה בשנתיים האחרונות על ממשק קונספט שבמבט ראשון נראה טפשי ומסובך, אך עשוי לשנות את תפישת ממשקי המגע שלנו לחלוטין. המערכת, העונה לשם PTPT (מבוטא כ-"Petit Petit", "קטן קטן" בצרפתית), הושקה בתערוכת הסלולאר בברצלונה שבוע שעבר.
המסך הראשי של המערכת נראה נקי מאוד. הוא מכיל שלושה אייקונים עגולים וסרגל עליון. אלה הם ארבעת הממדים סביבם בנויה המערכת - אנשים (people), דברים (things), מקומות (places) וזמן (time), וביחד - PTPT. לחיצה על אחד מהאייקונים מתחילה תהליך של שליפת מידע מאותו אייקון, וגרירת פריט מידע אחד ל"הילה" של פריט אחר שולה את השילוב של השניים. למשל: לחיצה על אייקון "אנשים" תאפשר לכם לשלוף שמות של חברים. אם תגררו אייקון המסמל אדם מסויים לעבר ה"הילה" של אייקון "דברים", תוכלו לשלוף את כל התמונות או ההתכתבויות הקשורות לאותו אדם. תוכלו גם להוסיף לשילוב את צלע ה"מקומות" ולקבל את כל התמונות בהם מופיע אותו אדם במקום מסויים (למשל: בחופשה משותפת בנורווגיה). גם אלמנט הזמן יכול להשתלב, כאשר תוכלו לצפות בכל התמונות בהם מופיע אותו אדם בטווח-זמן מסויים.
במבט ראשון נראה הקונספט הזה מעט מסובך, אך אחרי שסיימתי לצפות ב-11 דקות ההדגמה שלו שלפניכם השתכנעתי שמדובר ברעיון שיכול לשנות את חיינו:








כמו שניתן לראות בסרטון, גם תחום התמחותה של יצרניתו - חיזוי טקסט להקלדה מהירה - לא מקופח, וממשק ההקלדה מבוסס על "ענני מילים", הדומים מעט לענני התגיות כאן בבלוגר, בהבדל אחד: הם משתנים לפי ההקשר. אם התחלתם משפט תציע לכם המערכת מילים כו "אני", "שלום" וכו', ובהתאם למילה שתבחרו יוצעו מילות המשך לפי דפוסי ההקלדה שלכם בעבר. יישום ההקלדה זמין כבר היום למכשירי Android. הקוד שלו בחנות האפליקציות הוא XP Predict.

דיאטת פלאש


פלאש, תוכנת הפלאג-אין הפופולארית ביותר בעולם, הזדקנה במהירות מאז נכנס לחיינו המושג HD. ככל שגודל הוידאו שהיא מסוגלת לנגן הלך והתנפח, הלכו הביצועים והידרדרו. גם טרנד ההגירה של פלאש למכשירים קטנים ופשוטים יותר ממחשבי גיימינג תרם את תרומתו לתלונות הרבות שהלכו והצטברו, והחלטת אפל שלא לכלול תמיכה בפלאש באף אחד ממכשיריה מזכירה יום-יום למליוני משתמשים עד כמה זקוקה אדובי לרוח חדשה של רלוונטיות, לפני שיבואו הפורמטים הנתמכים ב-HTML5 ויגזלו את תהילתה לנצח.

אתמול שוחררה גרסת בטא שלישית לפלאש 10.1, ובה נוספה סוף-סוף תמיכה רשמית בשבבים גרפיים קצת פחות מתוחכמים - Intel GMA 500 ו-Broadcom Crystal HD. השבבים הללו, המותקנים במחשבי נטבוק ואולטרא-ניידים רבים, התקשו עד נכשלו בעבר בהתמודדות עם וידאו באבחנה גבוהה. בגרסא החדשה, כפי שניתן לראות בסרטון המבחן של כתבת Engadget ג'ואנה שטרן, מתאפשר גם לבעלי מחשבי-מיני למיניהם לצפות בוידאו ב-Full HD 1080p יותר מדי בעיות:






במקביל, הלילה העלה מארק דוהרטי, אוונגליסט של פלטפורמת הפלאש, מבחן שביצע בגרסת הבטא השנייה (כנראה) של פלאש 10.1, על גבי ה-Nexus One של גוגל. המבחן נועד להפריך טענות לפיהן צפייה בסרטוני פלאש על גבי הטלפון המתוחכם סוחטות את הסוללה ושותות את המיץ בלגימה אחת. דוהרטי העלה סרטון בו הוא נותן למכשיר לנגן במשך 17 דקות סרטון ביו-טיוב, וצירף את התמונה שמודבקת מייד אחריו, ובה נראית סטטיסטיקה מתוכנת הניהול של המכשיר לפיה צרך הדפדפן באותן 17 דקות של עיבוד וידאו רק 6% מהסוללה. כמובן שצריכת החשמל של המסך היא כבר עניין אחר, אך דוהרטי טוען כי אין סיבה שבעלי מכשירים כאלו לא יוכלו לצפות בשלוש שעות וידאו בפורמט פלאש ישר מהאינטרנט. בנוסף הוא טוען שאתרים אחרים, בהם עובר עיבוד הוידאו התאמה לשיפור ביצועים, מאפשרים צפייה ארוכה אפילו יותר.


Battery Performance with Flash Player 10.1 on the Nexus One from Mark Doherty on Vimeo.

תערוכת הסלולאר 2010 - סוני-אריקסון





סוני-אריקסון הגיעה לתערוכת הסלולאר בעמדה נחותה למדי: בשנים האחרונות היא הפסידה אחוזים נכבדים מנתח השוק שלה לטובת האייפון והמתחרות הקוריאניות (סמסונג ו-LG), והניסיונות שלה לייצר סמארטפון ראוי התעכבו בעקבות הטראומה מקבלת הפנים הצוננת לה "זכה" ה-Xperia X1. הדבר הוביל לכך ש-SE היא אולי החברה היחידה שטרם הוציאה סמארטפון שני, ו"נתקעה" בשוק ה-Feature Phones (אותם, אגב, היא עושה טוב יותר מכולן). המטרה הברורה בקולקציה שהוצגה במסיבת הפתיחה של החברה ביום ראשון הקודם (כלומר: לפני שבוע וחצי) הייתה להודיע קבל עם ועולם: חזרנו. ועם נבחרת של 5 מכשירי דגל לשנה הקרובה, נראה ש-SE נמצאת במסלול הנכון.

מכשיר הדגל המרכזי עליו דיברו אנשי החברה באירוע היה, כמובן, ה-X10 - אחד הסמארטפונים המדוברים ביותר אי-פעם. המכשיר, שנמצא בשלבי טרום-השקה כבר למעלה משנה, יצא לשוק העולמי במהלך החודש הבא. זהו טלפון יפהפה וחכם במיוחד, המריץ את מערכת ההפעלה Android בגרסא 1.6 (שדרוג ל-2.0 יגיע כנראה זמן קצר לאחר תחילת המכירות) על מעבד Snapdragon במהירות 1GHz, מסך מגע ענק בגודל 4 אינצ' ורזולוציה של 854x480 (שממש בזמן כתיבת הרשומה התברר לי שיש לה גם שם רשמי: Full Wide VGA, או בקיצור FWVGA).
מה שמייחד את המכשיר הזה הוא ממשק ה-MediaScape של סוני אריקסון, אותו פגשנו לראשונה תחת השם Rachael. זהו ממשק המולבש על-גבי מערכת ההפעלה אנדרואיד, ומאפשר לצפות בכל פעילויות הקשר ואנשי הקשר בממשק מרהיב, המציג את הודעות ה-SMS, ה-MMS, המייל, הטוויטר והפייסבוק של כל איש קשר, ומאפשר גם לצפות בתמונות של אותו איש קשר המאוחסנות על המכשיר כמו גם אלו הנמצאות ברשתות החברתיות. ממשק דומה למדיה בשם MediaScape מאפשר לצפות בקבצי התמונות, המוסיקה או הוידאו על המכשיר, ולקבל מידע נוסף מהמכשיר ומהרשת על הקובץ הנבחר (למשל: שירים וּוִידאו-קליפים נוספים של אותו אמן).
כמובן שבנוסף לתכונות היותר ייחודיות יש גם אקסלרומטר, מצלמת 8 מגה-פיקסל, חיבור לאוזניות ועוד.







למי שלא אוהב מכשירים גדולים הציגה החברה את X10 Mini. המכשיר, שיהיה זמין ברבעון השני של 2010, דומה בעיצוב ובממשק ל-X10, אך הוא קטן בהרבה, ומסתפק במסך של 2.5 אינצ' בעל רזולוציית QVGA (320x240) ומעבד במהירות 600MHz. הוא ככל הנראה המכשיר הקטן ביותר המריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד. הממשק הוא כל מה שיש ב-X10, בתוספת מסך-בית המותאם להפעלה ביד אחת וכולל קיצורי דרך ל-4 יישומים לבחירת המשתמש בפינות המסך, בנוסף ליישומונים ביניהם ניתן לעבור בגלילה לצדדים. הוא כולל גם את כל שאר התכונות מה-X10, כולל מצפן, WiFi, אקסלרומטר וכו'. רק המצלמה מנוונת במקצת (אך עדיין מרשימה) עם 5 מגה-פיקסל. מאחר והמכשיר קטן מאוד, המקלדת הוירטואלית בנויה בתבנית 12 המקשים של טלפונים רגילים.






ולמי שאוהב סמארטפונים קטנים אבל לא אוהב להקליד בשיטת 12 המקשים - קבלו את ה-X10 Mini Pro. זהו בעצם X10 מיני עם מקלדת QWERTY פיזית נשלפת. בכל שאר ההיבטים הוא זהה ל-X10 Mini, וגם הוא צפוי להגיע לשוק ברבעון השני של השנה.






שני המכשירים האחרונים ב"חמשת המופלאים" הם ה-Vivaz וה-Vivaz Pro. Vivaz הוכרז כבר בתערוכת CES בינואר, אך עתה הצטרף אליו אח בעל מקלדת QWERTY מלאה והבדל של שני מילימטר בעובי, למכורי ההקלדה הכבדים. שני המכשירים מבוססים על מעבד במהירות 700MHz ומערכת ההפעלה Symbian^1 (מה שהיה פעם S60), והיכולת הבולטת ביותר שלהם היא צילום וידאו ב-HD. העיצוב של "אחיות ה-Vivaz" מעוגל ויפה עוד יותר מזה של ה-X10, והם מצויידים במסך מגע LCD TFT (כלומר: Resistive) בגודל 3.2 אינצ' ורזולוציית nHD / HVGA (כלומר: 640x360 פיקסלים). בנוסף הם מצויידים בכל השכלולים הרגילים של הטלפנים החדשים, כגון אקסלרומטר, GPS, WiFi וכו'. גם הם, כמה מפתיע, יימכרו כבר ברבעון השני של השנה.






נ.ב - לפני סיום הרשומה, אני רוצה לציין את אחת התכונות המשותפות לכל מכשירי SE שלא הכנסתי לתיאורים: החל מ-2009, נראה שכל מכשירי החברה תומכים בפלאש באמצעות תוכנת Flash Lite של אדובי. אפילו מכשירים בסיסיים יחסית מכילים את התכונה שרוב כתבי הטכנולוגיה טוענים שהיא החיסרון היחיד באייפון ובאייפאד, וכמובן שגם מכשירי הדגל החדשים מצויידים בה.

תערוכת הסלולאר 2010 - LG

הסיכום הזה הולך להיות קצר יחסית. זאת מכיוון ש-LG, אחת מיצרניות הטלפונים החכמים הדומיננטיות בעולם, אוהבת לשמור על הפרופיל שלה נקי וברור, ולכן מעט מאוד מהמכשירים שהיא מוציאה נכללים בהכרזות ובתצוגות שלה.






ה-LG GD880, המכונה LG Mini הוא שילוב רציני של סמארטפון ו-Feature Phone (או במלים אחרות: אם יש לכם מכשיר סוני-אריקסון שנמכר כרגע בארץ, זה אמור להיות באותה רמה). הוא מעוצב בקווים מרובעים גסים, בנוי מאלומיניום משופשף וכמעט שאינו כולל פינות מעוגלות (במשמעות המילולית, כמובן). עוביו של המכשיר כ-10.5 ס"מ, ומשקלו 99 גרם.
מה שמייחד את הטלפון הזה הוא היותו מכשיר מגע, ללא מקשים - לא משהוא שרואים כל יום בשוק הטלפונים ה"לא-חכמים". הוא מריץ את ממשק ה-S-Class של LG על מערכת הפעלה קניינית של החברה, אך כתב אנגאדג'ט שון קופר דיווח שהתגובות שלו למגע היו מאוחרות ודרשו לפעמים "מכות" של ממש על המסך.
המפרט הטכני מציב את המכשיר קרוב מאות לקטגוריית הסמארטפונים: מסך מגע בגודל 3.2 אינצ', AGPS, WiFi, מצלמת 5 מגה-פיקסל, יישומונים על מסך הבית, ממשק תלת-ממדי לעיון בקבצי המדיה ותמיכה בפורמט הוידאו DivX. יש פה גם רדיו FM, שקע סטנדרטי לאזניות ויישומים ייעודיים לרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר.
אבל התכונה שבה גאה LG יותר מהכל ב"מיני" היא LG Air Sync. מדובר בשירות של LG המאפשר לסנכרן בין הטלפון למחשב בשלושה מישורים: History Sync מתאם בין הסטוריית הגלישה במחשב לדפדפן הטלפון, כך שתוכלו לגשת לכל אחד מ-100 האתרים האחרונים בהם גלשתם מהבית או מהמשרד (תכונה המנסה להתחרות ב-Opera Sync, שלאור שיתוף הפעולה בין אופרה לסוני-אריקסון בשנה האחרונה אני מהמר על כך שתופיע עד תערוכת הסלולאר של 2011 בדגמים מובילים של היצרנית השוודית); Personal Information Manager Sync מגבה, משחזר ומסנכרן את רשימות אנשי הקשר והארגונית; ו-R-Click מאפשרת להעביר קבצים בין הטלפון למחשב, ואפילו לקבוע דרך המחשב מה תהיה תמונת הרקע של הטלפון. כל האפשרויות הללו עובדות לא רק בחיבור USB, אלא על גבי רשת אלחוטית, כך שהסינכרוניזציה של הטלפון עם המחשב/ים נעשית קלה באופן חסר תקדים.
בסך הכל, הצלחתו של המכשיר תלויה במחירו. אבל הניסיון של LG באירופה והמזרח הרחוק מוכיח שצפויה למכשיר קבלת פנים חיובית.







מכשיר אחר שהשיקה LG בתערוכה הוא ה-GT540. זהו מכשיר בעל דמיון מדהים לכמה דגמים של סוני-אריקסון ובראשם ה-Vivaz החדש (עליו נדבר כאן הערב). זהו מכשיר האנדרואיד השני של LG, והוא אמור להיות זול יותר מקודמו (ה-GW620).
מסך מגע גדול ברזולוציה בלתי-ידועה (LG מתקמצנת על הפרטים), מצלמת 3 מגה-פיקסל, GPS, WiFi ועוד כמה תכונות-בסיס של סמארטפון מצטופפות כולן על מעבד ישן יחסית (כנראה, LG לא מגלה איזה מעבד זה, כפי שלא גילתה איזה מעבד הפעיל את הדגם הקודם). באופן כללי, בדיוק כמו קודמו נראה שגם זה דגם שהצלחתו תלויה ביחס המחיר שלו למתחרים. ושוב - זה איזון ש-LG חזקה בו. עכשיו רק נותר לראות האם זה יספיק בשנה שבה החברות המתחרות (בעיקר סמסונג וסוני-אריקסון) תוקפות במרץ.

מייקרוסופט מטעינה אותנו בלי חוט


בחיינו המודרניים יש יותר מדי מכשירים, ללא ספק. הבעיה המרכזית היא שכל מכשיר צריך כבל אחר לצורך טעינה, וכך אנו מוצאים את עצמנו תלויים בעשרות כבלים שונים שכל אחד מהם נעלם דווקא כשהמכשיר התלוי בו נמצא במצוקת חצי-הסוללה-הריקה. לא מעט חברות מנסות בשנים האחרונות להמציא עבורנו מטענים אינדוקטיביים* (מטענים מגנטיים אלחוטיים קצרי-טווח), המסוגלים לטעון כל גאדג'ט המצוייד במקלט אינדוקטיבי מתאים, וכך עוקפים את בעיית סוגי החיבורים המגוונים. החל מיצרנית הסמארטפונים העסקית פאלם וכלה בחברות סיניות קטנטנות ועלומות-שם, כולם מנסים למכור לנו מוצרים המצויידים במשטחי הטענה אינדוקטיביים. זה לא מה שפותר את הבעיה, אולי בעיקר מכיוון שחוץ מכמה מכשירים נסיוניים אף גאדג'ט לא מצוייד עדיין במקלט החשמל האלחוטי-מגנטי המיוחל, ומכיוון שרוב החברות מייצרות את המטענים בצורות המתאימות רק למכשירים מסויימים - מה שהורס לחלוטין את הרעיון.

מייקרוסופט, שכידוע אוהבת לשתף פעולה עם העולם בכל מה שקשור לחומרה, רוצה לפתור את הבעיה. בשבוע שעבר הוגשה ממשרדי מייקרוסופט בבייג'ין בקשה לרישום פטנט על משטח טעינה אינדוקטיבי למכשירים ניידים. המשטח הזה נראה כמו דיסק קשיח נייד, ומעוצב בקווים נקיים ובלי בליטות מיותרות, ומכיל אקסלרומטר, מסך OLED, מספר נורות חיווי וגישה לאינטרנט באמצעות קישוריות חוטית (דרך חיבור USB למחשב) או אלחוטית. המכשיר יודע לזהות מתי מונח עליו מכשיר לטעינה, ויודע להפסיק את פעולת האינדוקציה כאשר אין מה להטעין וכך חוסך בחשמל.

אבל מה שמייחד את המכשיר הזה באמת הוא דו-הפרצופיות: אפשר להציב את המשטח על פניו או על גבו. צד אחד משמש כמשטח הטענה אינדוקטיבי, והצד השני כולל מסך המציג מידע הנשלף מהאינטרנט, כגון מזג אוויר או חדשות. האקסלרומטר מזהה איזה צד מופנה כלפי מעלה ומכבה את רכיבי הצד השני. כך, כאשר לא טוענים אף מכשיר, יכול המשטח לשמש כמסך עצמאי להצגת מידע בתחום נבחר.






אבל הסיפור לא מסתיים בבקשת הפטנט. מספר אתרים שפרסמו את העניין ביומיים האחרונים הופנו לגלריית תמונות ב-Flickr בה נראה במפורש מכשיר קיים התואם את הציורים הקודמים. מסתבר שמייקרוסופט סין כבר ייצרה סדרה שלמה מהמכשירים הללו וחילקה אותה לעובדי מחלקת המחקר של מייקרוסופט סין לרגל יום הולדתה העשירי של המחלקה במרץ 2009.





וזה עוד לא הכל. רק כדי להוכיח ש"התמונות הן לא רק תמונות", העלה אחד העובדים ליו-טיוב סרטון בו נראה המשטח בפעולה כשהוא מטעין עכבר גיימינג תוצרת החברה שהותקן בו חיישן אלקטרומגנטי מתאים.





עכשיו פתאום הפטנט הבידיוני נראה הרבה יותר קרוב למציאות, נכון?


* אינדוקטיבי = הַשְרָאִי. כך מתרגם גוגל.

מסך עשן של רובוטים


יש אנשים שכשאומרים "רובוטים" הם כבר מדמיינים השתלטות עויינת של יצורי-חשמל מתכתיים כל-יכולים מסוג כזה או אחר. אבל אולי אם הם יטרחו להעיף מבט בפרוייקט הזה הם ייזכרו שרובוטים יכולים גם להיות מגניבים מאוד:
שתי מעבדות מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (הידוע כ-MIT) התאחדו לפרוייקט בשם Flyfire (התחכמות שמשמעותה: גחלילית הפוכה). מטרת הפרוייקט בשלב הראשון היא ליצור מעין להקה של הליקופטרים זעירים הנעים יחד כקבוצה. כל הליקופטר מצוייד במערכת ניווט עצמאית המתקשרת עם כל החברים האחרים בקבוצה ועם מחשב הנחיות מרכזי, למטרת מניעת התנגשויות. כל אחד מהרובוטים החצי-עצמאיים מצוייד גם בנורות LED צבעוניות, המאפשרות לו לתפקד כפיקסל חכם המחליף צבעים. הפיקסלים מסוגלים ליצור מסך צבעוני באוויר, ובזכות יכולות התנועה של כל "פיקסל" נוצר מסך חסר-צורה המסוגל לאמץ כל צורה ולהפוך מתצוגה דו-ממדית לתלת-ממדית בזמן אמת בעזרת תזוזה פיזית של פיקסלים.





אתר הפרוייקט מדגיש כי המסך החכם שנראה כאן בהדמיית הוידאו הוא רק צעד ראשון בפרוייקט, אך לא מציין מהם הצעדים הבאים. באנגאדג'ט כבר מאמינים שמעורבת בעניין סוכנות ממשלתית או צבאית כלשהיא, אך זו הרי תיאוריית קונספירציה קבועה המופיעה עם כל פרוייקט הכולל את המילים "ניסיון" ו"רובוטים".

ככה ייעשה ללאפטופ


בד"כ תחומי הסיקור שלי כאן בבלוג הם בדיוק כאלה - תחומים ומוגדרים היטב. אך לפעמים קורה שאני נתקל בידיעה שחורגת רק במעט מתחומי הסיקור, והיא כה גדולה, כה מדהימה או כה מופרכת - שאני פשוט לא מצליח לעמוד בפיתוי לספר לכם עליה. זו אחת מהן.

פרופסור קִייֶרן מַלן, מרצה לפיזיקה באוניברסיטת אוקלהומה, לא אוהב שסטודנטים משתמשים במחשבים ניידים בכיתה. הוא קורא ללפטופים "הסחה", ובסילבוס הקורס הוא אוסר על הכנסתם לכיתה. אבל בימינו לכתוב דברים זה לא מספיק - צריך לדכא כל סיכוי לאי הבנה. לכן, בשיעור הראשון בסמסטר, הוא החליט להבהיר את האיסור על השימוש במחשבים בכיתתו. הוא "הכין מראש" מיכל חנקן נוזלי* מחוץ לכיתה, הביא מחשב ישן ולא פעיל, הכניס את המחשב למין דלי עגול ושפך עליו את החנקן הנוזלי. האפקט שהתקבל - אדים קפואים של חנקן מתאדה - סחט לא מעט קריאות התפעלות או תדהמה מהתלמידים. אבל אז הגיע הפרופסור בעל המראה הגיקי לעיקר: הוא התוודה כי למעשה החנקן הנוזלי, שבמגע עם עור גורם לכוויות קור קשות, לא יכול להזיק למחשב העשוי פלסטיק ומתכת, וזרק את המחשב על הרצפה בכוח תוך שהוא מצהיר "אבל זה כן". "אל תביאו מחשבים לכיתה!", מצהיר הפרופסור בסרטון שלפנינו. "האם זה ברור?" ברור, ברור. מזל שאני במגמת תקשורת.





* חומר המשמש לקירור רקמות חיות, כמו איברים, דם ואוכל קפוא, בסוגים שונים של מעבדות ומחסנים, כמו גם לקירור מחשבים.

תערוכת הסלולאר 2010 - סמסונג


רשומת סיכום נוספת של תערוכת הסלולאר בבברצלונה, והחברה בה נתמקד הפעם היא סמסונג.
סמסונג היא אחת החברות שבנתה ציפיות גבוהות מאוד לקראת תערוכת Mobile World Congress. בין יתר ה"מוקשים" שפיזרה היתה מערכת הפעלה חדשה בשם Bada (אוקיינוס בקוריאנית) וטכנולוגיה חדשה לייצור מסכי AMOLED דקים ובהירים יותר.




ערב פתיחת התערוכה קיימה סמסונג מסיבת עיתונאים מרשימה, בה חשפה את מכשיר הדגל החדש שלה - Samsung Wave, או S8500. ה-Wave הוא סמארטפון שהכל בו חדש, החל מהממשק וכלה בטכנולוגיה.
המפרט הטכני של המכשיר החדש מתחיל מטכנולוגיית המסך. AMOLED On-Cell Touch, או בקיצור Super AMOLED, עליה סיפרתי לכם לפני כשבועיים, מפיקה מסכים דקים ובהירים המשקפים רק חמישית מכמות האור המשתקפת ממסכים קיימים, ומאפשרים שימוש נוח יותר תחת אור שמש. גודל המסכים המיוצרים בטכנולוגיה זו כיום הוא 3.3 אינצ', והרזולוציה היא 480x800 (הידועה גם כ-WVGA).
בנוסף למסך החדיש כולל המכשיר מעבד סמסונג (ARM) במהירות 1GHz, זיכרון פנימי של 2 או 8 גיגה, חריץ הרחבה microSD (עד 32 גיגה), מצלמת 5 מגה-פיקסל כולל צילום וידאו ב-HD, בלוטות' 3, aGPS, רדיו FM ואקסלרומטר (חיישן הטייה).
בתחום התוכנה מבוסס המכשיר על מערכת ההפעלה / פלטפורמה החדשה של סמסונג, Bada. באדה היא התשובה של סמסונג לכל ממשקי האנדרואיד של המתחרות, והיא כוללת ממשק הנראה כשילוב של קצת אנדרואיד, הרבה אייפון וקורטוב TouchWiz, המתהדר ביכולת להרצת עד 10 מסכי-בית ותפריט יישומים זהה לזה של האייפון עם עד 10 עמודים. בנוסף יצרה סמסונג שתי תוכנות העונות לשמות Social Hub ו-Ultimate Inbox, המבוססים שניהם על ה-Timescape של סוני-אריקסון: Social Hub משלבת את כל אנשי הקשר מהטלפון, המייל והרשתות החברתיות, ו-Ultimate Inbox משלבת בין כל ההודעות של אנשי הקשר במקום אחד.
היתרונות של ה-Wave, לפי מה שראיתי עד עכשיו, הם מחירו, שצפוי להיות נמוך מזה של סמארטפונים מתחרים, ומהירות התגובה שלו, המתחרה בהצלחה עם זו של האייפון. הוא צפוי להתחיל להימכר באפריל, ולהגיע לרשת סלולארית כלשהיא בארץ בהמשך השנה. בינתיים אתם מוזמנים לצפות בו בפעולה, כפי שהודגם למנהל "גאדג'טי", אוהד צדוק:







בתערוכה עצמה הראתה סמסונג מכשיר מעניין נוסף בשם Beam. זהו הטלפון הראשון של החברה הכולל מקרן PICO מובנה של Texas Instruments. הוא כולל מסך גדול יותר מזה של ה-Wave - 3.7 אינצ' - ברזולוציה זהה, מצלמת 5 מגה-פיקסל שיכולה גם להקרין את הצילום על הקיר בזמן אמת (אם כי זה לא ממש פרקטי) וחיי סוללה מרשימים במיוחד של 3 שעות הקרנת וידאו. מערכת ההפעלה היא אנדרואיד 2.1 עם ממשק TouchWiz 3.0, הנראית זהה למערכת ה-Bada הרצה על ה-Wave. ההבדל הוא שהמכשיר הזה הוא אבטיפוס, שיגיע לשוק רק בקיץ, ובמחיר גבוה בהרבה מזה של קודמו. הפרט שהדהים את כתב אנגאדג'ט תומאס ריקר, כפי שניתן להתרשם מהוידאו שלפניכם, הוא עוביו, שבמבט ראשון לא מסגיר כלל את המקרן הכלול בו:






מכשירים מעניינים נוספים עליהם הכריזה סמסונג בברצלונה:
Monte - מכשיר דור שלישי ממוצע עם מסך מגע קפסיטיבי בגודל 3 אינצ', מצלמת 3.1 מגה-פיקסל עם יכולת צילום וידאו ברזולוציית QVGA בפורמט MPEG4, GPS, WiFi, בלוטות', USB2.0, וחריץ הרחבה microSD.
Shark AMOLED - מכשיר דור 3.5 בסיסי מאוד, עם מצלמת 5 מגה-פיקסל הכוללת פלאש LED, מיקוד אוטומטי, זיהוי פנים וחיוך וצילום וידאו ברזולוציה בסיסית בקצב של 30 פריימים בשניה ועורך וידאו מובנה. כמו כן הוא תומך במגוון סוגי קבצי אודיו ומצוייד ברדיו FM, יישום לקריאת מסמכים ויישום צ'ט התומך ב-ICQ, גוגל-טוק, AIM ועוד.
Galaxy Spica - מכשיר דור 3.5 עם מסך מגע בגודל 3.2 אינצ' ורזולוציה בסיסית של 320x480 המריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד, מנגן וידאו במגוון פורמטים כולל DivX, כולל קישוריות USB, בלוטות' 2.1 ו-WiFi ומצוייד בשקע אוזניות סטנדרטי.
Blue Earth - מכשיר דור 3.5 בסיסי עם מסך TFT בגודל 3 אינצ', מצלמת 3.2 מגה-פיקסל, צילום וידאו בסיסי ועריכתו על המכשיר, תמיכה במגוון קבצי אודיו. הערך המוסף במכשיר זה הוא ה-Eco: הוא מיוצר מחומרים ממוחזרים, נטען מקולטנים סולאריים המורכבים על גבו והממשק שלו מצוייד במספר יישומים להגברת המודעות הסביבתית.
Ch@t - מכשיר דור 2.5 עם מסך מגע בגודל 2.6 אינצ' ומקלדת QWERTY נשלפת.
Corby - מכשיר מגע זעיר מדור 2.5 עם מסך 2.8 אינצ', מצלמת 2 מגה-פיקסל, רדיו FM, פאנלים אחוריים מתחלפים וממשק Cartoon.
Corby TXT - מכשיר דור 2.5 עם מקלדת זעירה בסגנון בלאקברי, מסך 2.2 אינצ', מצלמת 2 מגה-פיקסל, רדיו FM, פאנלים אחוריים מתחלפים וממשק Cartoon.
Corby PRO - מכשיר דור 3.5 קטנטן ומתוחכם, עם מסך 2.8 אינצ', מקלדת QWERTY נשלפת, מצלמת 3 מגה-פיקסל, רדיו FM, פאנלים אחוריים מתחלפים וממשק Cartoon.


יש לציין שכל הקולקציה החדשה של סמסונג מלבד שני המכשירים העיקריים מצטיינת במפרטים צנועים יחסית לטלפונים מתחרים, כך שהם צפויים להימכר בזול ואולי להבטיח לסמסונג שנה מוצלחת בין כל החברות שמתרכזות עתה בסמארטפונים יוקרתיים.