עתיד המפות של מייקרוסופט: וידאו באמצע הרחוב


בשבוע שעבר אירחה סיאטל את כנס TED 2010, במסגרתו העבירו מרצים נבחרים "שיחות" (Talks) בעניינים שונים. אחד הדוברים בוועידה היה בלייז אגוארה אי ארקאס, שהוא ללא ספק האדם היצירתי ביותר במייקרוסופט והאחראי המרכזי להצלחת שירות המפות החדש שלה. בלייז התחיל את דרכו כאחד מהוגי PhotoSynth - טכנולוגיה המאפשרת למחשב להרכיב מודל תלת-ממדי מתמונות דו-ממדיות שצולמו בסמיכות מקום - ויוצר Seadragon - טכנולוגיית וירטואליזציה המאפשרת את המעברים החלקים בין התמונות ה"תלת-ממדיות" בפוטוסינת'. ב-2006 רכשה מייקרוסופט את בלייז ואת החברה שבה יצר את שתי ההמצאות המשולבות הללו, וצירפה אותם ל-Microsoft Live Labs - הצוות היצירתי שלה.

ב-2007, מייד אחרי המעבר למייקרוסופט, הוזמן בלייז לכנס TED השנתי, שם הדגים בפעם הראשונה את המצאותיו. התגובות שעוררה הדגמת הסביבה התלת-ממדית המורכבת מתמונות סטילס בלבד היו חוויה בפני עצמה - לא כל יום רואים קהל של מאות אקדמאים ועיתונאים באולם אחד כאשר כולם שואפים אוויר בתדהמה ופוצחים במחיאות כפיים סוערות.
מאז עברו כשנתיים וחצי, ובלייז הספיק לעמוד בראש צוות הפיתוח של שירות המפות של מייקרוסופט, שהשתמש בטכנולוגיית ה-Seadragon שלו כדי להפוך את ה-Zooming והמעבר בין זוויות במפות לחלק ונעים לעין. לאחרונה סיקרתי כאן את החידושים האחרונים של הצוות שלו בשירות Bing Maps.

השנה הוא הוזמן להציג ב-TED חידוש נוסף מבית מדרשו, והצליח להדהים את הקהל מחדש. אגוארה הציג בנאומו את החידושים האחרונים שעומדת מייקרוסופט לשלב בעתיד הקרוב בשירות המפות שלה, וקריאות התדהמה ומחיאות הכפיים לא איחרו לבוא.
החידוש הראשון שהציג היה תוספת המשתמשת בטכנולוגיית הפוטוסינת' שלו כדי לשלב במפות תמונות שצולמו והועלו לאינטרנט ע"י אנשים פרטיים. עד היום הכיל שירות Bing Maps אפשרות אחת לצפות בערים באמצעות תמונות שנלקחו ע"י מכוניות של מייקרוסופט בשיטה דומה ל"מראה רחוב" של גוגל, ואפשרות שניה (שנוספה רק לאחרונה) לצפות ב"סינת'ים" - כלומר: לקטים של תמונות שהועלו על ידי משתמשים לשירות ה-Photosynth שיצר מהם רקונסטרוקציות תלת-ממדיות - לפי מיקומם על המפה. התוספת החדשה לשירות המפות מאפשרת לשרת למצוא אוטומטית תמונות משירות השיתוף Flickr שמצויידות ב-GeoTags (מידע הממקם את התמונה על המפה לפי קואורדינטות GPS), ולשלב אותן בזמן אמת בסביבה התלת-ממדית של הרחובות, משל היה כל העולם Synth אחד גדול.
החידוש השלישי שהוצג בהדגמה היה השילוב של World Wide Telescope לתוך Bing Maps. שירות הטלסקופ, אותו השיקה מייקרוסופט לפני שנתיים, מקביל לשירות Google Sky, ומאפשר לצפות במפות הכוכבים כפי שהן נראות מכל מקום בעולם בכל רגע נתון. החידוש הוא שמייקרוסופט הצליחה לשלב את שני השירותים - מפות הארץ והשמים - באופן חלק, כך שניתן פשוט לעצור במקום כלשהוא במפת העולם, להסב את המבט למעלה, ומייד תופיע - ממש מעל הבניינים התלת-ממדיים - מפת הכוכבים לאותו מקום.
אבל החידוש שתפס את מרכז תשומת הלב היה הפריט שהסתתר מאחורי דלת מספר 2. מייד לאחר הדגמה של הדרך בה תמונות מפליקר מוצגות בתוך "מראה הרחוב" באופן תלת-ממדי מושלם כמעט, הלך בלייז על המפה הוירטואלית לשוק של סיאטל ונכנס לתוך השוק המקורה. בתמונות שצולמו ע"י מצלמת-תיק, זאת אומרת. כשהוא התמקם בפנים, בין החנויות, שלף הממציא טלפון סלולארי והתקשר מבמת כנס TED לעמיתיו שהתמקמו במקום בתיאום מראש - וביקש מהם להפעיל מצלמת וידאו מרושתת שהביאו איתם מהמעבדה. מייד כאשר הדליקו אנשי המעבדה את המצלמה, הופיע הוידאו על גבי תמונת השוק במפה הוירטואלית. השרת הזיז את תמונת הוידאו על פני תמונות הסטילס הרב-זוויתיות בשעה שהמצלמה הסתובבה בשטח, ופשוט שילב אותה ב"נוף" התלת-ממדי באופן מושלם. לאחר שנרגע הקהל מההיסטריה הסביר אגוארה שיכולת המציאות-המורחבת (Augmented Reality) המאוד-מתקדמת הזו מאפשרת להביא את העולם הביתה דרך מסך המחשב, או לחילופין ללכת בכיוון ההפוך ולהביא את מידע המפות למי שאין מושג איפה הוא נמצא אבל יש לו מכשיר עם מצלמה. מכיוון ועמיתיו למחקר הצחיקו את הקהל וגרמו לצנזור קטע מהסרטון לא נוכל לדעת מה עוד אמר בלייז על היישומים האפשריים לטכנולוגיה הזו, אבל אני בטוח שלכל אחד מכם, הקוראים, עולה בראש לפחות אפשרות אחת.



והנה הוידאו, שלהנאת משתמשי לינוקס משולב מיו-טיוב, ולא מאתר הכנס:




0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה