שירותי מכירת המוסיקה במצוקה


תעשיית המוסיקה נמצאת במשבר ארוך. מזה כמה שנים חברות התקליטים (שימו לב לשם) נלחמות בהורדות מוסיקה פיראטיות ברשת, אך טרם הצליחו לגבש מודל מוצלח כלשהוא שימשוך את הלקוחות חזרה לתשלום על מוסיקה ברשת. החברה היחידה עד היום שהצליחה לבנות עסק ארוך-טווח ממוסיקה היא דווקא אפל, שאינה קשורה לתחום המוסיקה אלא רק משווקת אותו.
בשבוע האחרון יצאו שתי חברות גדולות בהצהרות גרנדיוזיות למדי שמזכירות לנו, שוב, עד כמה קשה להיות קפיטליסט מצליח בעולם האינטרנט.

הראשונה בתור היא Warner Music Group, שמנכ"לה אדגר ברונפמן (ג'וניור) הכריז בשבוע שעבר כי הוא וחברתו לא יתמכו בעתיד בשירותים המאפשרים ללקוחות להאזין למוסיקה חינם דרך האינטרנט, כגון Spotify או Last.fm. השירותים הללו מאפשרים לגולשים להאזין לשירים בחינם, ולרכוש אותם אם הם חפצים בקובץ (מוגן DRM, כמובן) שיהיה ברשותם. ברונפמן אמר כי הוא סבור שרק מודל של תשלום קבוע יכול להועיל לתעשייה, שכן "מספר הלקוחות הפוטנציאליים המוכנים לשלם סכום חודשי קבוע גדול לעין שיעור ממספר הגולשים המשלמים על מוסיקה שכבר האזינו לה בלי לשלם". הרבה מקורות חדשותיים הסיקו מכך כי ברונפמן מתכוון לבטל את חוזי ההפצה הקיימים של וורנר עם שירותים דוגמת אלו שהוזכרו, אך למעשה הוא לא אמר על כך ולו מילה אחת. אבל אין בכך כל תימה, שכן רק אם היתה וורנר מכריזה על מודל עסקי חלופי חדש למכירת שירים ברשת היתה יכולה הקבוצה להרשות לעצמה לבטל את חוזי ההפצה עם השירותים "חסרי העתיד". הבעיה היא שאף חברת מוסיקה עוד לא הציגה הוכחות של ממש לכך שמכירת מוסיקה ברשת ללא הצעות חינם משתלמת כלכלית.
כאילו כדי להוכיח את הטענות נגד הניסיון העלוב של מנכ"ל וורנר, ממש באותו יום הודיעה חברת Real Networks (המוכרת לכולנו כיוצרת RealPlayer) על התנתקות חד-צדדית מ-Rhapsody. ראפסודי היא חנות המוסיקה המקוונת של ריל, והיא היתה הראשונה להציע מוסיקה זורמת מהאינטרנט לפי דרישה - ללקוחות שמשלמים סכום חודשי קבוע של 15 דולר, בנוסף למחיר הורדות השירים כקבצי MP3 (מוגני DRM, כמובן). עכשיו הודיעו ריל ו-MTV (או ליתר דיוק: Viacom, הבעלים של MTV) כי הן מוכרות את מניות השליטה בשירות (כרגע הן מחזיקות ב-51% ו-49% בהתאמה) והופכות אותו לחברה עצמאית. ריל ו-ויאקום עייפו מניהול חנות המוסיקה המדשדשת, המוכיחה כי מכירת מוסיקה תמורת מנוי אינה עסק מוצלח במיוחד, והן מוכנות לעשות הרבה כדי להיפטר מהבעלות עליה - או במספרים: ריל תשקיע 18 מיליון דולר במהלך, ו-ויאקום תעניק לפרוייקט פרסום בשווי 33 מיליון דולר - ככל הנראה בעיקר ברשת הטלוויזיה המוסיקלית שלה.



ואם אתם צריכים עוד הוכחה לכך שרכישת מוסיקה ברשת לא מצאה עדיין את שביל הזהב - אני מוכן להפנות אתכם לאדם שינסה להסביר לכם למה הוא עדיין מזמין באינטרנט דווקא דיסקים במשלוח-דואר.


0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה