גוגל מתאימה לנו תוצאות אישיות


גוגל, החברה שהפכה לשם שני לחיפוש ברשת, חשפה השבוע כי היא מתאימה כחמישית מהחיפושים המתבצעים ברחבי העולם למשתמשים ספציפיים.
במשך שנים נהגה החברה לבסס את תוצאות החיפוש על היבשת בה ממוקם המשתמש, ובשלב מאוחר יותר עברה להתאים תוצאות לפי מדינות ספציפיות (טרנד שהחל ממדינות שדרשו צנזורה, כגון סין). השבוע, בוועידת Search Marketing Expo בסנטה-קלרה (סקופ: מחר - ראשון - ייערך כנס של הוועידה גם בירושלים), אמר בראיין הורלינג מצוות החיפוש המותאם בגוגל כי אחד מכל חמישה חיפושים המתבצעים היום בגוגל עובר התאמה לפי מיקום המשתמש, הסטוריית הגלישה שלו או אפילו אנשי הקשר שלו.
הסטטיסטיקה הזו לא כוללת בתוכה את כמות החיפושים המותאמים למדינות. למשל: כל מי שמחפש מילות מפתח מסויימות בגוגל יופנה אוטומטית לתוצאות המותאמות למדינה ולשפה. אך אלו לא תוצאות מותאמות אישית, ולכן הן קיימות הרבה יותר ומטרידות הרבה פחות. מה שאמור להדיר שינה מעינינו הוא ההודאה לפיה גוגל מרגלת אחרי המשתמשים במגוון דרכים: הורלינג הודה כי בניגוד למצב בעבר, בו הסתמכה גוגל על פעילות של משתמשים רשומים כדי להתאים להם את תוצאות החיפוש, כיום היא עושה זאת גם עם משתמשים שכלל אינם רשומים לשירות (או שאינם מחוברים אליו), בעזרת קריאת קבצי ה"עוגיות" של הדפדפן - חדירה חמורה לפרטיות, מאחר ומדובר במידע שמאוחסן על המחשב הפרטי, ולא מידע שנמסר מרצון לשרת ציבורי. כמו כן אמר הורלינג כי אצל משתמשים רשומים ניתנת עדיפות לתוצאות שקשורות למעגל אנשי הקשר שלהם בג'ימייל (למשל: תוצאה מבלוג שמקושר לאותו חשבון בגוגל כמו אחד מהאנשים בספר הכתובות או ב'באזז'). הסוג השלישי של התאמה אישית מדאיג פחות, מאחר ומדובר בסך הכל בשכלול התוצאות מבוססות המיקום מרמת דיוק של מדינה לרמת דיוק של עיר.
מצד שני, סיפר המתכנת הגוגלר כי המנוע נמנע משינויים גדולים מדי בתוצאות בין אדם לאדם, משתי סיבות: "ראשית, כאשר יש לנו מידע על המשתמש, בדרך כלל מושא החיפוש שלו נוטה להיות ברור למדי. שנית, אנחנו לא תמיד צודקים, למרות הניסיון להתאים הכל להקשר". לא רק שמדובר במשפט עם שתי סתירות פנימיות לפחות, אלא שמדובר בתירוץ עלוב וצדקני לפיו חדירה לפרטיות היא כביכול עזרה גדולה לעולם.
גורם נוסף שמודאג מטרנד ההתאמה האישית הוא מומחי SEO (מיטיבי חיפוש, או משהוא כזה) - אנשים שמקצועם לעזור לאתרים לקדם את עצמם במנועי החיפוש. הם טוענים, ובצדק, שהתאמה אישית של התוצאות לכל משתמש הופכת את עבודתם לבלתי רלוונטית, משום שכל משתמש יקבל תוצאות אחרות לאותו חיפוש. בתגובה אומרת גוגל שבמקום להתרכז בקידום אתרים בגוגל, צריכים מנהלי האתרים להתרכז בלבנות אתרים ידידותיים לקהלים ספציפיים. מי שצריך ליהנות מהאתר הוא לא גוגל, אלא המשתמש. אמירה נכונה למדי, אך בהתחשב במדיניות שנוקטת גוגל בעניין, אולי היה עדיף שתמשיך לסגוד לעצמה ולא תטריד את המשתמשים.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה