באג 2010



אחד מהנושאים שצצו ועלו בסיכומי העשור של אתרי טכנולוגיה רבים בשבועות האחרונים הוא באג 2000. אי שם, בעידן החושך שבו מחשבים עוד היו מגיעים עם כונני דיסקטים 5 ורבע אינצ`, ניבאו אנשי ההייטק שהמעבר לשנת 2000 ישבית את כל המחשבים בעולם, ויהפוך את כדור הארץ לתוהו ובוהו נוסח סרטי החזרה-בזמן לימי-הביניים.
אותם אנשים גאונים, שתחזיותיהם הקודרות הופרכו בקול דממה דקה בליל הסילבסטר 2000, כנראה לא חשבו מאז על שום לקח מלבד "עדיף לא לדעת על באגים מאשר לדעת על באגים שלא קיימים". אחרת קשה להסביר איך אף אחד לא ראה את באג 2010 מגיע:

בליל הסילבסטר האחרון, אנשים רבים שנשארו ערים אך לא היו שיכורים מספיק שמו לב שהודעות ה-SMS שהגיעו אליהם אחרי חצות נשאו כולם את התאריך 1.1.2016 - עוד שש שנים.

באוסטרליה היה המצב אף חמור יותר - בנק קווינסלנד חווה באג דומה, רק ששם התוצאה לא הייתה סתם תיארוך הזוי של הודעות, אלא סירוב מוחלט של טרמינלי-אשראי ברחבי המדינה לקבל את כרטיסי הלקוחות. כל לקוח שניסה לקנות באשראי בחנות שמעבירה את הכרטיס במכשיר של הבנק, קיבל את ההודעה שתוקף הכרטיס שלו פג לפני שנים, שלום ולא להתראות.
אלפי בעלי עסקים באוסטרליה דיווחו כי לבנק לקח יומיים למצוא פתרון זמני לבעיה, ובינתיים הם הפסידו אלפים רבים של דולרים.

ובשאר העולם, באותו זמן, ניסו רבים להבין אילו מכשירים סלולאריים בדיוק נפגעו מאותו באג מסתורי, הגורם להודעות מעוד שש שנים להגיע כבר עכשיו. באתר Windows Mobile Experts הגיעו בעזרת הגולשים למסקנה כי הבאג ככל הנראה אינו באשמת יצרניות מכשירי הסלולאר או מערכות ההפעלה (או במקרה של המערכת בה עוסק האתר: שוב קרה נס ומייקרוסופט נמצאה זכאית), אלא בגלל שיטת קידוד התאריך בשרתי ההודעות של מפעילות הסלולאר, או לפחות רובן. חלק מהגולשים שמו לב כי כאשר כותבים את התאריך של הראשון בינואר ללא סימנים מפרידים - 010110 - מתקבל המספר הבינארי המקביל ל-16 הקסימאלי. פורצי סמארטפונים הוציאו קודים מיוחדים המכריחים את הטלפונים להציג את תאריכי ה-SMS לפי התאריך הנכון במערכת ההפעלה הסלולארית של כל מכשיר, במקום לפי שרת ה-SMS המבולבל, אך גם במקרה זה, כמו עם בנק קווינסלנד באוסטרליה, פתרון-קבע רשמי טרם נמצא.

אם וכאשר יהיו עדכונים בנושא זה, נחזור ונדווח עליהם.

(בתמונה: הודעת SMS עם תאריך עתידני. צילום מסך סלולארי: הגולש FCEEVIPER, אתר WMExperts)

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה