רובוטים מטפסים


ד"ר אמיר שפירו, מרצה וראש מעבדת הרובוטיקה במחלקת ההנדסה המכאנית של אוניברסיטת בן גוריון, לומד ביומימטריקה - תחום מדעי המנסה ליצור טכנולוגיות המחקות את פעולותיהם הייחודיות (בינתיים) של בעלי חיים. הוא פיתח בעבר רובוט המחקה את תנועתו של נחש, ומשך את תשומת לב הצבא הישראלי, שביקש ממנו לתכנן רובוטים שיהיו מסוגלים לטפס על קירות (כמו איתמר) לצרכי מודיעין.
שפירו וצוותו במעבדה בנגב פיתחו 4 רובוטים שונים, שכל אחד מהם משתמש בשיטה שונה כדי לטפס על קירות:






הראשון שנראה בסרטון מבוסס על גלגלים מגנטיים, המאפשרים לו להתגלגל לאיטו ברעש על-פני משטחים מתכתיים ללא התחשבות בכוח הכבידה. שפירו אמר כי הייעוד האולטימטיבי לרובוט זה הוא סריקת בטני ספינות, עבודה שנעשית כיום ע"י צוללנים.
הרובוט השני, שאת ההשראה אליו שאב שפירו מחלזונות, משתמש באקדח דבק-חם כדי להידבק למשטחים אנכיים. אמנם, אחרי שהוא עובר אפשר לראות שובל של סיליקון על הקיר, אבל יש להניח שבעזה אף אחד לא ישים לב לעוד פגם משונה בקיר. מה גם ששפירו טוען שהרובוט הזה יודע גם לקלף את שאריות הדבק מאחריו.
הרובוט השלישי, המכונה E-TAM-R (איתמר, למי שטרם הבין), מבוסס על גלגלים המצופים בנייר-דבק של 3M, והוא מסוגל לטפס על משטחים חלקים במיוחד, כגון זכוכית.
הרביעי, והמפחיד ביותר, הוא רובוט שמחקה את שיטת הטיפוס של חתולים. על כל אחת מ-4 זרועותיו נמצאים 12 קרסי-דיג, ולא לחלוטין ברור איך זה עוזר לו לא ליפול מהקיר בהנחה שהוא לא מחורר אותו בעזרת "ציפורניו".


לפני כשבוע וחצי נחשף רובוט מטפס נוסף, שפותח בשיתוף פעולה של סטודנטים מאוניברסיטאות דורטמונד ומניטובה. ה-Bioloid מטפס בשיטות מיושנות יותר - שיטת ההיאחזות של בני-אדם. הוא סורק את הקיר בחיפוש אחר מאחזים, ומחשב מה הנתיב המוצלח ביותר מעלה בהתחשב על מיקומם.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה