גיבוי ל-GPS? קודם ננסה בלי




לפני 10 ימים יצאה הודעה רשמית מטעם משמר החופים של ארה"ב, לפיה מערכת ניווט בשם Loran-C אינה נחוצה עוד לבטיחות הניווט הימי. להודעה, המיועדת ל-Federal Register (פרסום יומי בעניינים פדרליים בארה"ב), יש השלכות מרחיקות לכת: המעצמה חיכתה להצהרת משמר החופים עקב כוונתה לפרק את מערכת ה-Loran-C.

Loran-C, או Long Range Aide to Navigation C (עזר ארוך-טווח לניווט ג`), היא מערכת הניווט עליה הסתמכו מערכות מסוג זה לפני השתלטותו של ה-GPS על התחום. מדובר על רשת של משדרי רדיו המשדרים גלים ארוכי-טווח המאפשרים למקלט ייעודי לחשב את מיקומו בדיוק של כ-200 מטר באמצעות הצלבת האותות הנקלטים. בתחילת כהונת ג`ורג` דבליו בוש הוחלט לשדרג את המערכת הקרקעית למערכת חדישה יותר המכונה eLoran, כדי שתשמש בתור גיבוי למקרה שאסון טבע או אירוע חבלני ינתק את הקשר בין לווייני הניווט לכדור-הארץ. התהליך נמשך 10 שנים והושקעו בו כ-160 מיליון דולר.

אך עתה, בעקבות הכרזת מחלקת ביטחון הפנים כי ה-Loran-C אינה נחוצה עוד לצרכים צבאיים או בטחוניים, ואחרי האישור מצד משמר החופים, הוחלט להתחיל לסגור את תחנות השידור של המערכת ב-8 בפברואר, כאשר התחנה האחרונה תיסגר ב-1 באוקטובר 2010.

ההחלטה לא עוברת בשקט: רבים מוחים על כך שהכרזת המשרד לבטחון המדינה כפי שפורסמה ב-Federal Register מודה כי טרם הוחלט האם דרושה מערכת גיבוי למקרה של נתק ב-GPS - מה שאומר שבעתיד עשויה להתקבל החלטה לפיה פירוק מערכת הגיבוי הנוכחית היתה טעות. וועדת הערכה עצמאית שמונתה בארה"ב אף המליצה לא מכבר על eLoran כגיבוי למקרה של תקלה במערכת הלוויינית, ובאנגליה כבר מתנהל תהליך לשדרוג ה-Loran.
חברת הקונגרס הסנאטורית סוזאן קולינס ממיין, הנציגה הרפובליקנית הבכירה ביותר בוועדת הסנאט לענייני ביטחון פנים וממשל, זועמת על ההחלטה. "ההחלטה השגויה לסגור את מערכת Loran-C מתעלמת מהחוק, הדורש כי לפני פירוקה תכריע מזכירות ביטחון הפנים בשאלה האם המערכת דרושה כגיבוי למערכת ה-GPS", אמרה קולינס ביום פרסום ההחלטה. "בהתחשב בפגיעויות ובהגבלות של ה-GPS, יש לתחזק ולשדרג את מערכת LORAN (כך במקור) על-מנת להופכה למערכת הגיבוי החיונית ל-GPS עבור משתמשים כמו מוסדות חירום. מדובר בבחירה ההגיונית גם מבחינת השקעת המיסים וגם מבחינה בטחונית".

התשובה לטענות המתנגדים, לפי ההצהרה של המשרד לבטחון פנים, היא "אם יימצא כי מערכת אחידה, יחידה ולאומית לגיבוי GPS אכן נחוצה, המחלקה לבטחון פנים תבצע ניתוח של מערכות אפשריות לגיבוי GPS. המשך פעולתה של מערכת Loran-C אינו נחוץ לשם המשך התהליך". או במלים אחרות: כל עוד לא קבענו שצריך מערכת גיבוי לניווט הלווייני, אין צורך שמערכת גיבוי שכבר קיימת תמשיך לפעול. אם יום אחד פתאום יתברר שצריך גיבוי כזה, נתחיל להקים את המערכת מחדש.

(בתמונה: תחנת Loran-C במאלון, פלורידה. מתוך Wapedia)

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה