האם מוזילה תבטל את התוספים?


השבוע האחרון היה אחד השבועות הסוערים ביותר בתולדות פיירפוקס.

בשבת פרסם מייק קונור, מנהל הפיתוח בעמותת מוזילה, רשומה מתקתקת בבלוג האישי שלו. ברשומה הארוכה למדי הוא הסביר ששני פרוייקטים ממעבדות מוזילה ששולבו בגרסה ראשונית של פיירפוקס 3.6 אמורות להחליף את היכולת האהובה ביותר של הדפדפן הפופולארי - הרחבות.
קונור סיפר שבשש שנות עבודתו במוזילה, אחד הצדדים הכי מטרידים היה הגיוון במראה הדפדפן. עם כל גרסא חדשה שיוצאת, מתעורר הצורך להתחיל לבדוק ולעדכן את כל ה-Themes, שמא חלקן נפגעו מאיזה שינוי מזערי במבנה הממשק (לדוגמא: השמטת כפתור החץ לצד שורת הכתובות והחלפתו בכפתור מתחלף בתוך שורת הכתובות בגרסא 3). הרחבות גרועות אפילו יותר במובן זה. שם קורות לא רק אי-תאימויות מול שינויי ממשק קלים, אלא חוסר יכולת מוחלט להפעיל הרחבה מסויימת אם היא מתוכנתת לפי גרסא קודמת של קוד הדפדפן.
הרחבות וסקינים שדורשים תכנות מחדש עם כמעט כל גרסא של התוכנה גרמו לאנשים רבים להפסיק לעדכן את פיירפוקס ולהיתקע אי-שם בגרסא 2, ושברו ללא מעט מתכנתים את הראש. לכן יזמה מוזילה שני פרוייקטים שמטרתם לספק אלטרנטיבות פשוטות יותר לשני התחומים - מראה והתאמה-אישית של יכולות:
Personas - "אישויות" הם תחליפים ל-Themes. סקינים לדפדפן המבוססים על קוד HTML פשוט, ובד"כ משנים לא יותר מאשר את רקע התפריטים.
Jetpack - ה"רחפת" היא פרוייקט המיועד ליצור תחליף קל לתוספים. במקום תוכנות מתקדמות בפורמט XPI - הדורשות יכולות תכנות מתקדמות מאוד (בשפת XUL, הנחשבת לשפה אליטיסטית), מנגנון מיוחד להתקנה ואתחול של הדפדפן - מנסה מוזילה לתת למפתחים המכירים בעיקר את שפות הרשת (HTML, CSS וג`אווה) דרך ליצור קודים פשוטים וקלים המאפשרים לשנות אלמנטים בממשק הדפדפן, וגם - ובעיקר - לשנות את דרכי ההצגה של תוכן ברשת.
"זוהי החלטה אסטרטגית", כתב קונור על הצעד שבשמו המפורש נזהר לא לנקוב - הריגת הפורמטים הנוכחיים של ההרחבות לפיירפוקס. "החלטה שמטרתה להרחיב את קהילת המפתחים שלנו ולהעשיר אותה כמה שרק אפשר, ולספק חוויית משתמש טובה בהרבה העוברת דרך משוכת שינויי גרסאות התוכנה. נטישה של המערכות הישנות לטובת החדשות היא צעד הכרחי בתוכנית האסטרטגית, מאחר ובניית מערכת טובה יותר אינה מספקת - אנו חייבים להעביר את המפתחים למערכת החדשה כדי שנוכל לקצור את פירותיה. זה אומר שבפועל תהיה אפליה לרעת השימוש במערכת הישנה, ואני אישית מרגיש שלם עם זה".

הרשומה המתקתקת של קונור אכן התפוצצה והרעידה את אמות הסיפים, ובכל רחבי האינטרנט החלו דיונים קדחתניים ומלאי פאניקה של מתכנתים ומשתמשים בפיירפוקס שמחו על כוונת מוזילה להפסיק את התמיכה בהרחבות - שהן הסיבה העיקרית לפופולאריות של פיירפוקס - לטובת תחליף שלכל הדעות נראה כרגע כמו משהוא שנלקח מלפני 15 שנה. יחד עם המדיניות החדשה של פיירפוקס 3.6, המונעת ממפתחי צד-שלישי להוסיף קטעי קוד ישירות לספריית רכיבי הדפדפן, החל לכרסם בקרב הקהילה חשש כי פיירפוקס עומד להפוך לדפדפן סגור וסנובי, שנותן למפתחים אפשרויות הרחבה בסיסיות בלבד - אחרי הכל, הוספת סקריפטים לדפדפן נתמכת גם בדפדפני הקוד-הסגור אופרה וספארי (ובוודאי שגם בכרום). הייחוד של פיירפוקס הוא התכונות המתקדמות שניתן להוסיף לו, ואם תיעלם האפשרות להוסיף אותן - יעברו המתכנתים והמשתמשים לדפדפנים מהירים וקלים יותר.

מוזילה נבהלה מאוד מהמהומה שעוררה הרשומה של מנהל הפיתוח. היא פורסמה, אחרי הכל, בבלוג האישי שלו, ולא בבלוג הרשמי של העמותה. לכן פורסמה ביום שני הודעה רשמית, תחת הכותרת "ההרחבות כאן, והן יישארו כאן" (בתרגום חופשי משולב בפראפראזה על טל ברודי). "אנו רוצים להבטיח לכל חרי הקהילה שלנו שההרחבות מבוססות ה-XUL לא הולכות לשום מקום בעתיד הנראה לעין. מוזילה מחוייבת לשמור על פיירפוקס כדפדפן הנוח ביותר להתאמה אישית, ולכן ההרחבות ימשיכו להיות איתנו. בלי קהילת התוספים, לא היה פיירפוקס הדפדפן הנוח ביותר להרחבה והתאמה, ואנו חייבים לה חוב עצום על כך שהביאתנו עד הלום. פרוייקט "רחפת" בודק אפשרויות להרחבת הדרכים ליצירת הרחבות לפיירפוקס, ואין כרגע תוכניות להפוך אותו למחליף שיבוא על חשבון הרחבות ה-XUL".

אך בהודעה אחרת, שנוסחה באותו זמן בבלוג מעבדות מוזילה, התקבלה תמונה שונה. הפרוייקט הוגדר שם כמחליף פוטנציאלי להרחבות, שברגע שהוא יוכיח שהוא מספק יכולות דומות לאלו של ההרחבות "תשקול מוזילה האם העברת כל ההרחבות אליו הגיונית".

בינתיים, מדיונים באתרים שונים ברחבי הרשת, עולה כי רבים חושבים ש-Jetpack הוא העתקה של יכולות הדפדפנים כרום או אופרה (תלוי את מי שואלים). מאות גולשים מציינים כי גם הניסיונות האחרונים של מוזילה להחליף את ממשק הגרסאות הבאות לדמוי-כרום רק גורע מאיכותו של פיירפוקס.
אם תשאלו אותי (וזה הרי הבלוג שלי, אז אין לכם ברירה), כל עוד ממשיכה החברה לתמוך בתוספים הרגילים של פיירפוקס אינני מתנגד לניסיון הזה, שהוא בעצם שדרוג פוטנציאלי ל-GreaseMonkey המוכר. תוספים רבים לפיירפוקס, שמאיטים את הפעלתו, מכבידים על פעולתו ומעודדים צריכת משאבים מוגזמת, בהחלט יהיו הגיוניים יותר כ-UserScripts מסוג כזה או אחר. אך ברגע שמוזילה תחליט לעודד מפתחי תוספים אמיתיים לנסות ולמצוא פשרה להמרת התוספים בסקריפטים - אני אגיד לפיירפוקס שלום, ואעבור לחוליה האדומה

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה