אופרה: הוידאו ישתלב ברשת

מצלמות וידאו דיגיטליות קומפקטיות העונות לכל צורך


בליל הסילווסטר הכריזה חברת Opera, יצרנית הדפדפן הנורווגית רבת-המקוריות, על גרסת פרה-אלפא חדשה לדפדפן הבא שלה, אופרה 10.50. החידוש בגרסא זו הוא החלה מחודשת של תאימות קוד ה-HTML5 לשילוב וידאו.

תגית הוידאו הוצעה לראשונה ע"י אופרה בפברואר 2007 (לפני שלוש שנים!), במטרה להפוך את הסרטונים המשולבים בדפי אינטרנט לאלמנטים המתנהגים כמו כל אלמנט אחר - מציגים את עצמם ללא צורך בתוכנות חיצוניות, מאפשרים לדפדפן לקיים מולם אינטראקציות (למשל: תפריט-הקשר שלא מכיל רק "אודות פלאש" ו"הגדרות", כפי שהיה ביו-טיוב עד לאחרונה), ומאפשרים להשתמש בוידאו בלי להאט את פעולת הדפדפן בדרישות מיוחדות.
לצורך העניין נבחר פורמט המדיה OGG לשמש כפורמט שהתמיכה בו תוכנס לדפדפנים. זאת משום שמדובר בפורמט פתוח-קוד, המכיל מקודדי אודיו ווידאו, שרבים (כולל עבדכם הנאמן) מאמינים כבר עשור שהוא יורשו של ה-MP3 בתחום האודיו ושל MOV או AVI בתחום הוידאו. ויקיפדיה, אגב, כבר משתמשת בפורמט זה, וכך ניתן לדוגמא למצוא דגימה בפורמט OGG מהסרט המצוייר "מסעות גוליבר" המשולבת בערך אודות הסרט (באנגלית).

אך בשלוש השנים שעברו מאז לא התקדמנו הרבה. חברות מסחריות החברות בוועד הסטנדרטים ברשת, כמו מייקרוסופט ו-Adobe, שבבעלותן הפורמטים הקנייניים הנמצאים היום בשימוש נרחב, לא ממהרות לוותר על השליטה בתחום לטובת הקוד הפתוח. לכן נמצא פיתוח התאימות לסטנדרט הוידאו במצב בו כל חברה המייצרת דפדפן מוסיפה לו מאחורי הקלעים תמיכה שונה בתגית הוידאו, מה שגורם לסחבת ביצירת תקן אחיד לסרטונים משולבים ללא צורך בתוכנות חיצוניות.

במהלך 2009 הציגו כל יצרניות הדפדפנים מלבד מייקרוסופט גרסאות בעלות תמיכה מסויימת בתגית הוידאו, ורק אופרה, יזמית התקן, נשארה עם גרסת קונספט ישנה שלה שנדחפה מחוץ לגרסאות הדפדפן הסופיות שלה.
עכשיו מנסה אופרה להדביק את הפיגור, והגרסא הראשונית החדשה של הדפדפן הבא שלה מכילה יכולות חדשות, כמו ממשק שליטה אוניברסלי לסרטונים המשולבים בתגית וידאו (כמו שהוצג כבר לפני מספר חודשים ע"י מוזילה וגוגל), תמיכה לממשקי שליטה מתוכנתים ייחודיים לאתר מסויים (כפי שקיים בטכנולוגיית פלאש), יכולות לכלול בשילוב הסרטון אפשרות להגדלתו או הקטנתו ע"פי שטח המסך של המתבונן ועוד כמה שיפורים חדשים.
בנוסף, צירפה אופרה את רכיב המדיה פתוח-הקוד GStreamer כשכבה נוספת בין הדפדפן לקידוד הוידאו והצגתו. הרכיב, שכלול כמעט בכל הפצת לינוקס עכשיוי ותומך גם במחשבי PC מריצי Windows, מאפשר לקידוד הוידאו להתבצע כתהליך נפרד במערכת ההפעלה, ובכך למנוע את דליפות הזיכרון ואיטיות הגלישה המשתלטות על דפדפנינו כל אימת שאנו מנסים לצפות בסרטון פלאש.
מה שלא כלול בשדרוג בשלב זה - והחברה לא מתביישת להודות בכך - הוא יכולת חיפוש בסרטון (גרירת סמן המיקום על-פני ציר הזמן של הסרטון), ולכן גם היכולת להציג מראש את אורכו של הסרטון לא קיימת. כלומר: רק החלק של הוידאו שכבר ניגנתם מופיע על ציר הזמן, ועד שלא תגיעו לסוף, לא תדעו מה אורך הקליפ.
אופרה מבטיחה כי יכולות החיפוש הן הפריט העליון בסדר העדיפויות שלה כרגע, כאשר הנושא הבא אחריו הוא תיאום בין קצב טעינת הסרטון לנגינתו (שלא ייווצר מצב כמו זה שקורה לנו, הישראלים, כאשר סרטון ביו-טיוב מנגן שתי שניות ונעצר למשך חצי-דקת טעינה וחוזר חלילה). עוד תכונות שאופרה מתחייבת לעבוד עליהן לגרסאות הבאות הן אפשרות לנגינת הסרטונים במסך מלא, תמיכה בכתוביות נלוות, פורמט קישור לנקודת זמן מסויימת בתוך סרטון ועוד.

ולמי שרוצה להתרשם מוידאו משולב בפורמט OGG, צירפתי כאן סרטון דוגמא המציג המצאה אחרת של אופרה, Unite (אם אינכם רואים את הוידאו, פירוש הדבר שאתם משתמשים באינטרנט אקספלורר, בגרסא לא מעודכנת של הדפדפן שלכם, או בגרסא היציבה האחרונה של אופרה. לא מדובר באסון):











0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה