אתרי הוידאו מתחילים להשתדרג



לפני שלושה שבועות דיווחתי לכם על מאמציה של אופרה הנורווגית לזרז את תהליכי פיתוח תקן הוידאו ל-HTML5. בשבוע שעבר גרמה הירתמותם של שני אתרים גדולים לצורך העניין דווקא נסיגה בתהליך.
ביום רביעי האחרון הודיעה הנהלת יו-טיוב בבלוג הרשמי כי החלה לשחרר נגן וידאו ניסיוני על בסיס HTML5, העתיד להחליף את נגן הפלאש הנוכחי באתר. הנגן הניסיוני, שקיים למעשה מאז האביב, עבר מספר שדרוגים, אך הבשורה החשובה באמת הייתה שגם הוא ינגן סרטונים בפורמט H.264 בלבד - אותו פורמט קינייני שמנגן נגן הפלאש הנוכחי. זאת בניגוד למדיניות רוב חברות קונסורציום האינטרנט, התומכות באימוץ פורמט OGG Theora הפתוח. בהתאם לזאת, הדפדפנים היחידים התומכים בנגן החדש הם כרום של גוגל וספארי של אפל - שתיים מהחברות המתנגדות לשימוש ב-OGG. הדפדפנים של חברות החינם - פיירפוקס ואופרה - אינם תומכים בו.
יום אחר-כך הודיע Vimeo, אתר הוידאו השני בגודלו בעולם - ולדעת רבים הראשון באיכותו - על צעד דומה. Vimeo השיק נגן מבוסס HTML5, שגם הוא מבוסס על פורמט H.264 ונתמך בכרום וספארי בלבד.
אם תבחרו להשתמש בנגן ה-HTML5 ביו-טיוב תגלו שהוא לא תומך בסרטונים המכילים כתוביות או תוספות (Annotations), ולכן מציג אותם בנגן הפלאש. ב-Vimeo, לעומת זאת, התמיכה תלויה בגורמים אחרים, וכרגע רק סרטונים שהועלו בשנת 2009 נתמכים, אך ההנהלה כתבה בבלוג כי תוך מספר חודשים ייתמכו כל הסרטונים באתר ע"י הנגן החדש.
הבחירה דווקא בפורמט הוידאו הסגור מעוררת זעם בקרב החברות התומכות ב-OGG, ובראשותן, כאמור, מוזילה ואופרה. סגן נשיא ההנדסה במוזילה מייק שייבר כתב בבלוג שלו כי השימוש ב-H.264, שהוא פורמט מוגן-פטנט, דורש רישיון שימוש בעלות של 5 מיליון דולר לשנה מאיגוד ה-MPEG, וגם אז אינו חל על מתכנתי קוד פתוח המתבססים על מוצרי מוזילה (או כל קהילת קוד-פתוח אחרת).
בהצהרה של יו-טיוב נאמר כי הבחירה ב-H.264 אינה בלבדית, אלא מבוססת על העובדה שקל יותר להחיל אותה באופן מיידי. תמיכה ב-OGG תיתכן בעתיד, לדברי גוגל, אך היא תדרוש קצת זמן, מאחר וכל הסרטונים באתר ייצטרכו קידוד מחודש. ניתן לומר, אם כן, שהתמיכה בפורמט הקנייני שמציעים שני אתרי הוידאו הגדולים היא עניין זמני - עד שתהיה הצדקה להתחיל בתהליך היקר של העברת הסרטונים לפורמט חדש. אך מצד גוגל ניתן לפרש את הבחירה באופן נוסף: לאחרונה, מאז השקת ה-Nexus, התערערו היחסים בינה לבין אפל, ואף הגיעו לידי כך ששמועות טוענות שאפל מנהלת מו"מ עם מייקרוסופט להחלפת מנוע החיפוש באייפון מגוגל ל-Bing. יכול להיות שגוגל מנסה לשמור על ראש מורכן בפני אפל, המתנגדת לשימוש ב-OGG הפתוח במקום פלאש (שיצרניתו, Adobe, היא השותפה העסקית הוותיקה והנאמנה ביותר של אפל) ו-MPEG (שהיא מחזיקה כנראה ברישיון בתנאים מיוחדים לשימוש בו), ולא להרגיז אותה יותר מדי. חובבי תיאוריות קונספירציה אף יגידו שלגוגל לא איכפת מה תחשוב אפל כל עוד מתחרותיה העיקריות בשוק הדפדפנים - אופרה ומוזילה - ייסבלו מירידת נתח השוק שלהן לטובת כרום.

הערת אגב: בכתבות המאוד-לא-מקצועיות של העיתונים הישראלים בנושא זה, שפורסמו ביומיים האחרונים, צויין תמיד שהנגן החדש מוסיף לעמודי יו-טיוב גם ממשק חדש וקליל יותר מהנוכחי. חשוב לי לציין כי מדובר בממשק ה-Feather, עליו דיווחתי לכם בתחילת דצמבר, וכי הוא אינו חדש ואף אינו קשור לנגן החדש, אלא נוסף להודעת השקת התמיכה ב-HTML5 כהמלצה של הנהלת יוטיוב "לחווית יו-טיוב אפילו פשוטה יותר ומהירה יותר".

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה