תותח הלם מדמה פיצוץ בלי לגרום נזק



כולנו מכירים את התמונות הקשות מפיזורי הפגנות. בישראל עושים את זה עם גז מדמיע ופצצות סירחון, בצרפת עם אלות ובארה"ב - סלט של כלי נשק חמים, קרים ופושרים שלא יבייש אף סרט אקשן. אבל אם לנו יש מה להגיד בנידון, בקרוב נראה נשק חדש בזירה.
בשבוע שעבר פורסם באתר DefenceNews כי משרד הביטחון הישראלי העניק לחברת הייעוץ הטכנולוגי ArmyTec מנתניה רישיון לשיווק גרסאות צבאיות של המצאה ישראלית בשם Thunder Generator - "מחולל רעמים" בתרגום חופשי.
התותח (בתמונה) המכונה בשם המוזר פותח ומיוצר ע"י חברת PDT Agro מהרצליה ככלי להברחת ציפורים מיבולים. הוא מפוצץ תרכובת של דלק, גז בישול ואוויר ומחולל סדרה של גלי הלם קולניים, המדמים בום על-קולי ויוצרים לחץ אוויר קיצוני. המערכת מסוגלת לחולל 60 עד 100 גלים כאלו בדקה. כל גל נע במהירות 2,000 מטר לשניה ומחזיק עד 300 מילישניות. טווח הפעולה של התותח תלוי בגודלו: הדגם שהודגם בפני נציגי צה"ל ומשטרת ישראל מבוסס על קנה בקוטר 5 אינצ` ופועל למרחק של 30-50 מטר, אך נשיא ארמיטק, שלומו טבק, מבטיח כי שינויים בקוטר הקנה יכולים להגדיל את הטווח ל-70 עד 100 מטר. ב-2009 אישר משרד רישום הפטנטים האמריקאי את הבקשה לרישום פטנט על המערכת.
איגור פרידמן, המדען שפיתח את המערכת, מספר כי מי שנמצא במרחק של פחות מ-10 מטרים מלוע התותח בשעת הירי עלול למות או לסבול מנזק גופני ארוך-טווח, אך מציין כי כל עוד השימוש נעשה לפי הטווח הממומלץ של לפחות 30 מטר, גלי ההלם עוברים דרך עצמים ובעלי חיים, וגורמים כאבים זמניים בלבד לאלו האחרונים. מטרת התותח, לדבריו, היא להמם מפגינים ולגרום להם לברוח בלי לגרום להם לנזקים. הוא גם אמר כי ההפעלה של התותח פשוטה ובטוחה לשימוש, וכי חקלאים ישראלים אומנו להשתמש בה תוך פחות מחצי שעה. כמעט 12 מערכות כאלה הופעלו ברחבי הארץ בשנתיים האחרונות לצורך הפחדת ציפורים, ולא נרשמה אף תקלה או תאונה במהלך השימוש.
שר הביטחון לשעבר אפרים סנה אמר כי יש להשקיע את מירב המאמצים ביישום מערכות כאלו. "השימוש באמצעים לא-קטלניים חוסך הרג מיותר ומסייע במניעת פיזור אלים של הפגנות המונים".








0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה