מרגלים עליך, דרכון!





ב-50 מדינות ברחבי העולם החלו בשנים האחרונות להנפיק לאזרחים דרכונים חכמים, במקום הישנים שהיו סתם חתיכות נייר. הדרכונים החדשים מצויידים בשבבי RFID - זיהוי באמצעות גלי רדיו - והם אמורים, לכאורה, להקל על חיינו במגוון דרכים, שאף אחד לא באמת יודע לפרט.
מחקר של שני מדעני מחשב מאוניברסיטת בירמינגהאם גילה כי ניתן לעקוב בקלות יחסית אחרי בעל דרכון "חכם". כל מה שצריך לעשות הוא להציב מכשיר קטן ש"יקליט" את ההודעה שעוברת בין הדרכון המבוקש לקורא RFID ממשלתי כלשהוא (בשדה תעופה, מעבר גבול, ועוד ועוד מוסדות שעובדים עם המשדרים הללו). אז יכול התוקף לבנות קורא מיוחד, שמשדר שוב ושוב את אותה הודעה המתקשרת עם אותו דרכון ומחכה לתשובה. אין צורך בפריצת הסיסמאות או ההצפנה של המסר בין השבב למשדר, משום שכל המטרה היא למצוא האם הדרכון נמצא בטווח המשדר. כך ניתן לדעת אם בעליו נמצא בבניין או חדר מסוים - בהנחה שהוא נושא עליו את הדרכון.
מכיוון ולא ניתן לכבות את תגי זיהוי-הרדיו באותם דרכונים, הדרך היחידה להתחמק מהמעקב היא לא להסתובב כלל עם הדרכון, אך בעידן שבו יותר ויותר פעולות יומיומיות מצריכות דרכונים, תעודות זהות או רשיונות נהיגה, ההתחמקות מנשיאת תגי RFID נעשית קשה הרבה יותר מבעבר.
החוקרים מציינים כי מכיוון והמעקב בשיטה זו מתבצעת אחרי דרכון ספציפי בלבד, ומאחר והמידע שעל התג נשאר חסוי, מדובר בפרצה "קלה" יחסית, אך היא מהווה רק עוד חוליה בשרשרת ארוכה של דוגמאות להפרת הפרטיות חסרת התקדים שמתאפשרת ע"י תגי הזיהוי הללו. שרשרת ניסיונות להילחם בריצת האמוק של ממשלות אחרי עידן של שוויון זכויות בנוסח ריגול המוני על כל אזרחיהן, ללא הבדלי דת, גזע ומין.


(בתמונה: קורא RFID ממשלתי מוצג כנשק, NordicID, פליקר)


0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה